Wstrzymanie ruchu lotniczego: prawa konsumenta
2010-06-01 10:57
Wiele osób miało problemy związane ze wstrzymaniem ruchu lotniczego nad Europą. Niektórzy utknęli na lotniskach, inni nie mogli wrócić z wycieczki lub wyjechać na urlop. Jakie prawa ma konsument w takiej sytuacji?
Przeczytaj także: Jak sprawdzić organizatora turystyki?
1) Co zrobić, jeżeli nasza wycieczka została odwołana lub znacznie opóźniona?
Zmiana terminu rozpoczęcia wycieczki oznacza zmianę istotnych warunków umowy. W takim przypadku konsument może odstąpić od umowy o wycieczkę nawet, jeżeli zmiana terminu wylotu nastąpiła na skutek działania siły wyższej. Jeżeli odstępujemy od umowy, przedsiębiorca ma obowiązek natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych przez konsumenta świadczeń (pełnej ceny wycieczki).
„Natychmiastowy zwrot” oznacza, że musimy otrzymać pieniądze w najkrótszym możliwym terminie, w jakim przedsiębiorca będzie mógł daną kwotę wypłacić lub przelać na nasze konto.
Praktyka potrącania jakichkolwiek koszów manipulacyjnych, itp. stanowi naruszenie przepisów ustawy o usługach turystycznych.
W przypadku problemów lub wątpliwości prosimy o kontakt z bezpłatną Infolinią Konsumencką Stowarzyszenia Konsumentów Polskich (0 800 800 008, infolinia@skp.pl) lub z najbliższym biurem powiatowego/miejskiego rzecznika konsumentów.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz.U.04.223.2268):
Art. 14
…
5. Organizator, który przed rozpoczęciem imprezy turystycznej jest zmuszony, z przyczyn od niego niezależnych, zmienić istotne warunki umowy z klientem, z zastrzeżeniem art. 17, powinien niezwłocznie o tym powiadomić klienta. W takiej sytuacji klient powinien niezwłocznie poinformować organizatora, czy:
- przyjmuje proponowaną zmianę umowy albo
- odstępuje od umowy za natychmiastowym zwrotem wszystkich wniesionych świadczeń i bez obowiązku zapłaty kary umownej.
- uczestniczyć w imprezie zastępczej o tym samym lub wyższym standardzie, chyba że zgodzi się na imprezę o niższym standardzie za zwrotem różnicy w cenie;
- żądać natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych świadczeń.
- dyrektywa RADY WSPÓLNOT EUROPEJSKICH z dnia 13 czerwca 1990 r. w sprawie zorganizowanych podróży, wakacji i wycieczek (90/314/EWG):
Art. 4
…
5. Jeżeli organizator przed datą rozpoczęcia podróży stwierdza, że jest zmuszony zmienić w sposób znaczący którekolwiek z istotnych postanowień umowy (np. cenę), zawiadamia o tym konsumenta możliwie jak najszybciej, aby umożliwić mu podjęcie właściwej decyzji, w szczególności:
-albo o odstąpieniu od umowy bez zapłacenia kary umownej,
-albo o zaakceptowaniu Załącznika do umowy określającego dokonane zmiany i ich wpływ na cenę.
Konsument zawiadomi jak najszybciej o swej decyzji organizatora lub punkt sprzedaży detalicznej.
6. Jeżeli konsument, zgodnie z ust. 5, odstąpi od umowy lub, jeśli z jakiejkolwiek przyczyny organizator odwoła usługę przed uzgodnioną datą rozpoczęcia podróży konsument jest uprawniony:
a) albo do skorzystania z imprezy zastępczej takiej samej lub wyższej jakości, jeżeli organizator lub punkt sprzedaży detalicznej może zaoferować taką usługę zastępczą; jeżeli oferowana impreza jest niższej jakości, organizator zwraca konsumentowi różnicę w cenie;
b) albo do żądania zwrotu całości kwot wpłaconych w ramach umowy.
…
2) Co zrobić, jeżeli nie możemy wrócić z wycieczki?
Konsumenci do momentu powrotu z wycieczki znajdują się pod opieką organizatora turystyki, który ma obowiązek udzielania klientom wszelkiej, niezbędnej w danej sytuacji, pomocy. To oznacza, że obowiązek zapewnienia i opłacenia noclegu oraz wyżywienia turystów w czasie, o który wycieczka się przedłuża, spoczywa na organizatorze.
Należy jednakże podkreślić, że po powrocie do kraju przedsiębiorca będzie mógł żądać zwrotu tych dodatkowych kosztów od klientów (patrz: Prof. dr hab. Mirosław Nestorowicz, Prawo turystyczne, wyd. Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., 2006, s. 73-74).
Przeczytaj także:
Wakacje 2013 w Europie: najczęściej zadawane pytania
oprac. : Stowarzyszenie Konsumentów Polskich