Ile musi wiedzieć rada pracowników?
2010-05-31 13:57
Przeczytaj także: Rady pracowników: zmiany w ustawie
Przypomnijmy, zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (Dz. U. Nr 79, poz. 550 ze zm.), dalej: „ustawa” , pracodawca zobowiązany jest przekazywać radzie pracowników informacje dotyczące:-
działalności i sytuacji ekonomicznej pracodawcy oraz przewidywanych w
tym zakresie zmian, -
stanu, struktury i przewidywanych zmian zatrudnienia oraz działań mających
na celu utrzymanie poziomu zatrudnienia, -
działań, które mogą powodować istotne zmiany w organizacji pracy lub
podstawach zatrudnienia.
Powyższe kwestie podlegają konsultacji z radą, przy czym należy pamiętać, że konsultacje te powinny być prowadzone w dobrej wierze z poszanowaniem interesów stron oraz (art. 14 ust. 1-3 ustawy):
- w terminie, formie i zakresie umożliwiającym pracodawcy podjęcie działań w sprawach objętych konsultacjami,
- w zależności od przedmiotu dyskusji, na odpowiednim poziomie kierowniczym,
-
na podstawie informacji przekazanej przez pracodawcę oraz opinii przedstawionej
przez radę pracowników i zdania odrębnego członka rady pracowników, - w sposób umożliwiający radzie pracowników odbycie spotkania z pracodawcą w celu uzyskania jego stanowiska wraz z uzasadnieniem odnoszącym się do jej opinii,
- w celu umożliwienia osiągnięcia porozumienia pomiędzy radą pracowników a pracodawcą.
Wiedza pozyskana przez radę w czasie konsultacji z pracodawcą nie może jednak być wykorzystywana dowolnie. Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 wspomnianej ustawy, rada pracowników oraz współpracujący z nią eksperci, są obowiązani do nieujawniania uzyskanych w związku z pełnioną funkcją informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa, co do których pracodawca zastrzegł obowiązek zachowania ich poufności. Nieujawnianie uzyskanych informacji obowiązuje również po zaprzestaniu pełnienia funkcji, lecz nie dłużej niż przez okres 3 lat.
Jednocześnie ustawodawca zezwala (art. 16 ust. 2 ustawy), aby pracodawca, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, nie udostępniał radzie pracowników informacji, których ujawnienie mogłoby, według obiektywnych kryteriów, poważnie zakłócić działalność przedsiębiorstwa lub zakładu, których dotyczą, albo narazić je na znaczną szkodę.
![Rady pracowników: zmiany w przepisach [© Syda Productions - Fotolia.com] Rady pracowników: zmiany w przepisach](https://s3.egospodarka.pl/grafika/zwiazki-zawodowe/Rady-pracownikow-zmiany-w-przepisach-d8i3B3.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl