Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy a obowiązki fundacji
2010-05-31 12:38
Przeczytaj także: Działalność fundacji - rejestracja
Ustawa w art. 9d ust. 1 wymienia w szczególności następujące przypadki:
- gdy klient jest podmiotem świadczącym usługi finansowe, mającym siedzibę na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej albo państwa równoważnego;
- transakcje z organami administracji rządowej, organami samorządu terytorialnego oraz organami egzekucyjnymi.
Przykładowe stany faktyczne
Przykład 1: transakcja realizowana za pomocą banku
W praktyce działania fundacji zdarzają się trudniejsze do zakwalifikowania sytuacje. Z takim problemem styka się fundacja, gdy udziela ona pomocy finansowej za pośrednictwem banku, którego sama jest klientem.
W ocenie Ministerstwa Finansów bank taki również zobowiązany jest do rejestracji transakcji podlegających reżimowi ustawy, co jednak nie zwalnia fundacji z obowiązku wpisania transakcji do swojego rejestru.
Zdaniem Ministerstwa Finansów w opisywanym wypadku przeprowadzenie transakcji przez fundację składać się będzie z dwóch elementów:
- przeprowadzenia transakcji przez fundację poprzez podjęcie decyzji o przyznaniu wsparcia finansowego określonemu podmiotowi (klientowi fundacji);
-
przeprowadzenia transakcji przez bank (na zlecenie fundacji) poprzez przekazanie środków
finansowych beneficjentowi pomocy.
W związku z tym "Departament Informacji Finansowej nie może podzielić stanowiska (...), że fundacja nie jest podmiotem przeprowadzającym transakcje, w związku z czym nie dotyczy jej obowiązek rejestrowania transakcji".
Przykład 2: transakcja realizowana w transzach
Kolejnym przykładem budzącym wątpliwości jest sytuacja w której fundacja udziela pożyczki, np. w wysokości 300 tys. złotych, wypłacanej w transzach. Pożyczkobiorca rozlicza się z otrzymanych środków i otrzymuje kolejną transzę. Tylko część transz nie przekracza progu 15 tys. euro. W przedstawionym stanie faktycznym wątpliwym jest czy należy:
- zgłaszać jako transakcje powiązane transze o wartości poniżej ustawowego progu (wartość całej pożyczki przekracza 15 tys. euro); albo
- tylko rejestrować transze o wartości powyżej ustawowego progu (jako niepowiązane).
Zdaniem Ministerstwa Finansów w powyższym stanie faktycznym:
„Podział transz pożyczki wynika z umowy zawartej pomiędzy Fundacją, a pożyczkobiorcą zatem nie cechuje się kryterium celowości dzielenia kwoty ponadprogowej [ponad 15 tys. euro] w celu uniknięcia rejestracji. Jeśli jednak w uznaniu Fundacji pożyczkobiorca celowo w ww. sposób skonstruował umowę aby uniknąć rejestracji transakcji, powinna ona zarejestrować ją jako powiązaną.”
Przeczytaj także:
Co zmienia nowelizacja ustawy AML w działaniu biur rachunkowych?