Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy a obowiązki fundacji
2010-05-31 12:38
Przepisy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy nakładają na wszelkie działające w Polsce fundacje skomplikowane obowiązki dotyczące rejestrowania operacji finansowych. Konieczność spełniania tych wymogów jest niezależna od tego, czy dana fundacja dysponuje znacznym majątkiem, bądź dokonuje operacji finansowych na większą skalę.
Przeczytaj także: Działalność fundacji - rejestracja
Celem niniejszego opracowania jest wyjaśnienie obowiązków nałożonych na fundacje ustawą z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (zwanej dalej "ustawą").Jakie transakcje fundacja powinna zarejestrować?
Fundacja przeprowadza transakcje, gdy zgodnie z art. 2 pkt 1e ustawy wykonuje zlecenie lub dyspozycję klienta, przez którego należy rozumieć m. in. darczyńcę oraz również podmiot, który uzyskał od fundacji pomoc materialną (finansową lub niefinansową).
Zgodnie z art. 8 ust. 1 i 3 ustawy rejestracji podlegają transakcje:
których równowartość przekracza 15.000 euro, również w przypadku, gdy są one przeprowadzone za pomocą więcej niż jednej operacji, których okoliczności wskazują, że są one ze sobą powiązane i zostały podzielone na operacje o mniejszej wartości z zamiarem uniknięcia obowiązku rejestracji (art. 8 ust. 1 ustawy);
- których okoliczności wskazują, że mogą ona mieć związek z praniem pieniędzy lub finansowaniem terroryzmu (art. 8 ust. 3 ustawy).
- wpłaty i wypłaty w formie gotówkowej lub bezgotówkowej, w tym przekazy pieniężne w rozumieniu art. 2 pkt 7 rozporządzenia nr 1781/2006, zlecone zarówno na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak i poza nim;
- kupno i sprzedaż wartości dewizowych;
- zamianę wierzytelności na akcje lub udziały;
- przeniesienie własności lub posiadania wartości majątkowych, w tym oddanie w komis lub pod zastaw takich wartości.
- środki płatnicze;
- instrumenty finansowe w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;
- inne papiery wartościowe lub wartości dewizowe;
- prawa majątkowe, rzeczy ruchome oraz nieruchomości.
- przelewów przychodzących, z wyjątkiem przelewów przychodzących z zagranicy;
- transakcji związanych z gospodarką własną fundacji;
- transakcji tymczasowego przewłaszczenia na zabezpieczenie wartości majątkowych, wykonanej na czas trwania umowy przewłaszczenia z instytucją obowiązaną;
- przypadków określonych w art. 9d ust. 1 ustawy.
Przeczytaj także:
Co zmienia nowelizacja ustawy AML w działaniu biur rachunkowych?