eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckiePrawa pacjenta

Prawa pacjenta

2010-05-19 10:35

Stowarzyszenie Konsumentów Polskich zaprasza do zapoznania się z 14 Prawami Pacjenta, zapisanymi w Europejskiej Karcie Praw Pacjenta. Konsumentami jesteśmy stale, codziennie. Zazwyczaj kojarzą nam się z tą rolą takie miejsca jak sklep, supermarket lub osiedlowy bazarek. Jednak nie tylko tam "konsumujemy" towary i usługi - podczas choroby, gdy odwiedzamy lekarza, jesteśmy również konsumentami - pacjentami. I jak każdy konsument, pacjent też powinien znać swoje prawa.

Przeczytaj także: Jakie są prawa pacjenta?

Karta Europejskich Praw Pacjenta stworzona została w 2002 roku przez Sieć Aktywnego Obywatelstwa (Active Citizenship Network - ACN) we współpracy z organizacjami pozarządowymi z Portugalii, Włoch, Hiszpanii, Danii, Niemiec, Belgii, Austrii, Irlandii, Grecji i Holandii. Polskim partnerem ACN jest od 2003 roku Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.

Europejska Karta Praw Pacjenta stworzona została w celu zapewnienia „wysokiego standardu ochrony zdrowia ludzi”, na podstawie Artykułu 35 Europejskiej Karty Praw Podstawowych. Każdy obywatel ma prawo do promowania, monitorowania i społecznej kontroli poziomu przestrzegania praw pacjenta, jak również wpływania na kształt polityki zdrowotnej Unii Europejskiej. Stąd trzy ostatnie pozycje z Karty Praw Pacjenta zwane są Prawami Aktywnego Obywatela.

PRAWA PACJENTA


(wg EUROPEJSKIEJ KARTY PRAW PACJENTA)
  1. Prawo do profilaktyki

    Każda osoba ma prawo do należytej opieki zdrowotnej, w celu zapobiegania chorobom.
  2. Prawo dostępu do opieki medycznej

    Każda osoba, której zdrowie tego wymaga, ma prawo dostępu do świadczeń medycznych. Świadczeniodawcy muszą zagwarantować równy dostęp każdemu świadczeniobiorcy, bez dyskryminacji ze względu na finansową zasobność pacjenta, miejsce jego zamieszkania, rodzaj choroby czy też czas dostępu do świadczeń medycznych.
  3. Prawo do informacji

    Każdemu pacjentowi przysługuje prawo uzyskania wszelkich informacji, dotyczących jego stanu zdrowia, oferty świadczeń medycznych, sposobu korzystania z nich, jak też tego wszystkiego, co jest aktualnie dostępne dzięki badaniom naukowym i innowacjom technologicznym.
  4. Prawo do wyrażenia zgody

    Każda osoba ma prawo dostępu do wszelkich informacji, które mogłyby umożliwić aktywne uczestnictwo w decyzjach, dotyczących jej zdrowia. Posiadanie takich informacji (włącznie z uczestniczeniem w badaniach naukowych) jest warunkiem wstępnym do podjęcia jakichkolwiek kroków w dziedzinie leczenia.
  5. Prawo do wolnego wyboru

    Każda osoba ma prawo wolnego wyboru procedury leczenia oraz wyboru świadczeniodawców - na podstawie rzetelnej informacji.
  6. Prawo do prywatności i poufności

    Każda osoba ma prawo do traktowania informacji na jej temat, jako poufnych (w tym informacji, dotyczących stanu jej zdrowia oraz ewentualnych procedur diagnostycznych, lub terapeutycznych), a także do ochrony własnej prywatności podczas wykonywania badań diagnostycznych, wizyt u specjalistów i w trakcie całego procesu leczenia, niezależnie od jego charakteru (farmakologiczne, chirurgiczne itp.)
  7. Prawo o poszanowaniu czasu pacjenta

    Każda osoba ma prawo do uzyskania niezbędnego świadczenia medycznego w krótkim, wcześniej określonym, czasie. Prawo to przysługuje pacjentowi na każdym etapie leczenia.
  8. Prawo o przestrzeganiu norm jakościowych

    Każda osoba ma prawo do korzystania ze świadczeń zdrowotnych wysokiej jakości, które powinny być zrealizowane zgodnie ze szczegółowo określonymi zasadami i normami.
  9. Prawo do bezpieczeństwa

    Każda osoba ma prawo do korzystania z prawidłowo świadczonych usług zdrowotnych, niewyrządzających jej żadnego uszczerbku, wolnych od błędów, zgodnie z dobrą praktyką lekarską, a także prawo dostępu do świadczeń zdrowotnych i leczenia, zgodnych z wysokimi standardami bezpieczeństwa.
  10. Prawo do innowacji

    Każda osoba ma prawo dostępu do innowacji, w tym do procedur diagnostycznych, zgodnie z normami międzynarodowymi i niezależnie od względów ekonomicznych czy zasobów finansowych.
  11. Prawo do unikania niepotrzebnego cierpienia i bólu

    Każda osoba ma prawo do unikania - w takim stopniu, w jakim to możliwe - cierpienia i bólu, niezależnie od stadium choroby.
  12. Prawo do leczenia, dostosowanego do potrzeb

    Każda osoba ma prawo do programów diagnostycznych lub terapeutycznych, dostosowanych do jej osobistych potrzeb - w takim zakresie, w jakim to tylko możliwe.
  13. Prawo do zażaleń

    Każda osoba ma prawo do składania zażalenia zawsze, gdy doznała jakiegokolwiek uszczerbku, jak też prawo do uzyskania odpowiedzi na zażalenie lub innej informacji zwrotnej.
  14. Prawo do rekompensaty

    Każda osoba ma prawo do otrzymania odpowiedniego odszkodowania - w uzasadnionym, krótkim czasie - jeśli doznała krzywdy fizycznej, moralnej lub psychicznej, spowodowanej źle prowadzonym leczeniem.
  15. Prawo do podejmowania działań leżących w interesie ogółu
  16. Prawo do działalności na rzecz praw przysługującym pacjentom
  17. Prawo do uczestnictwa w kształtowaniu polityki zdrowotnej
Przeczytaj także: Termin reklamacji wydłużony Termin reklamacji wydłużony

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: