Podstawowe prawa konsumentów
2010-04-09 11:51
Przeczytaj także: Jak rozstrzygać spory konsumenckie?
Certyfikat SKP
Już wkrótce na najlepszych umowach konsumenci będą mogli znaleźć logo Certyfikatu Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Ta inicjatywa powstała w związku z prośbami wielu konsumentów, zgłaszających się do SKP po poradę, czy umowa, którą chcą zawrzeć z przedsiębiorcą, jest dla nich bezpieczna.
Polskie umowy
Jakość umów konsumenckich stanowi w Polsce poważny problem. Są one długie i nieprzejrzyste. Banki, ubezpieczyciele, firmy turystyczne i przedsiębiorstwa energetyczne – wszyscy stosują malutką czcionkę. Niektórzy zasłaniają się przy tym potrzebą ochrony środowiska naturalnego, zapominając niestety, że czytający taką umowę konsument też do tego środowiska należy i warto o niego dbać. Poza tym typowy dla umów jest branżowy żargon, którego normalny człowiek nie jest w stanie zrozumieć. I wreszcie sprawa najważniejsza, wiele umów zawiera niekorzystne dla konsumentów postanowienia. Jednak konsumenci, nawet jeśli zmuszą się do jej przeczytania, na ogół nie są w stanie zorientować się, czy dana umowa jest dla nich bezpieczna.
Prawo, interes i zaufanie
Dlatego doświadczeni prawnicy Stowarzyszenia Konsumentów Polskich analizują dokładnie warunki umów. SKP przyznaje swój Certyfikat tylko tym umowom, które są zgodne z prawem konsumenckim i szeroko rozumianym interesem konsumentów. Certyfikat może uzyskać zarówno umowa kredytowa czy deweloperska, regulamin sklepu internetowego, jak i karta gwarancyjna, bo gwarancja jest dodatkową umową oferowaną przez przedsiębiorcę konsumentowi.
Z potrzebą bezpiecznych umów wiąże się potrzeba ich konsultacji z kimś zaufanym. Potwierdzają to aktualne badania OBOP, według których ponad 60% konsumentów konsultuje podpisywane umowy z rodziną lub przyjaciółmi. Europejczycy prawie tak samo, jak przyjaciołom i rodzinie, ufają stowarzyszeniom konsumentów.
Korzyści i globalny kryzys
Oczywiście Certyfikat SKP jest korzystny nie tylko dla konsumentów, którym daje pewność bezpieczeństwa umów. Jest on korzystny także dla przedsiębiorców, mających dobre, uczciwe umowy, bo pomaga im w zdobyciu większego zaufania konsumentów. Potwierdzają to sami konsumenci, biorący udział w sondażu SKP, których ponad 90% bardziej ufa firmom posługującym się umowami pozytywnie zaopiniowanymi przez SKP. To ważne, bo jak wynika z badania Trust Barometer firmy Edelman, prawie dwóch na trzech konsumentów mniej ufa firmom w tym ro ku w porównaniu do roku poprzedniego. Możemy to nazwać globalnym kryzysem zaufania. Zaufanie zaś jest kluczową cechą, która buduje reputację firmy w oczach konsumentów.
Przeczytaj także:
Platforma Temu z zarzutami UOKiK
![Platforma Temu z zarzutami UOKiK [© Freepik] Platforma Temu z zarzutami UOKiK](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/Temu/Platforma-Temu-z-zarzutami-UOKiK-262622-150x100crop.jpg)
oprac. : Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
Więcej na ten temat:
prawa konsumenta, naruszenie praw konsumentów, ochrona konsumentów, konsumenci, porady dla konsumentów