Podstawowe prawa konsumentów
2010-04-09 11:51
Przeczytaj także: Jak rozstrzygać spory konsumenckie?
Kupując towar lub usługę od akwizytora lub podczas prezentacji, np. w sanatorium, zawieramy tzw. umowę poza lokalem przedsiębiorstwa. Mamy możliwość odstąpienia od takiej umowy – warunkiem jest wysłanie do przedsiębiorcy pisemnego oświadczenia o odstąpieniu od umowy, w terminie 10 dni kalendarzowych od daty zawarcia umowy. Jeśli koniec tego terminu przypada na dzień uznany za ustawowo wolny od pracy, termin upływa dnia następnego. Warto pamiętać, że termin ten wydłuża się do trzech miesięcy, jeśli przedsiębiorca nie poinformował nas na piśmie o możliwości odstąpienia od umowy.
Powinniśmy ponadto zwrócić towar do przedsiębiorcy, najpóźniej w terminie 14 dni kalendarzowych od daty zawarcia umowy. Podobnie, przedsiębiorca ma 14 dni na zwrot wpłaconej przez nas kwoty. Jeśli tego nie uczyni, powinniśmy wystosować tzw. Przesądowe wezwanie do zapłaty. Wezwanie powinno określać kwotę, którą ma zapłacić sprzedawca, wyznaczać odpowiedni termin do zapłaty i wskazywać sposób zapłaty (przykładowo: przekaz pocztowy, przelew).
Najlepiej jednak w ogóle nie ulegać namowom sprzedawców i przed podpisaniem umowy na chłodno rozważyć, czy oferowany produkt jest nam potrzebny, czy nas na niego stać, czy faktycznie warto go kupić. Nie dajmy sobie wmówić, że czeka na nas prawdziwa okazja, która więcej się nie powtórzy. Nauczmy się mówić „nie” akwizytorom, chyba, że faktycznie chcemy lub potrzebujemy kupić dany towar.
Co nam mówią sprzedawcy?
Sprzedawcy często wprowadzają konsumentów w błąd, odmawiając realizacji naszego prawa do odstąpienia od umowy. Poniżej przedstawiamy najczęściej podawane argumenty przedsiębiorców i objaśnienie sytuacji faktycznej.
„Odstąpienie od umowy musi być dokładnie uzasadnione. Nie możemy przyjąć towaru bez wskazania powodu jego zwrotu.”
NIEPRAWDA - Konsument może odstąpić od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa w ciągu 10 dni od zawarcia umowy, bez podania przyczyny. Nie musimy w jakikolwiek sposób wykazywać powodu, dla którego chcemy zwrócić sprzedawcy towar, jeśli nie był on kupiony w zwykłym sklepie.
Podstawa prawna: Artykuł 2, ustęp 1 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z 2000 r., Nr 22, poz. 271 ze zm.).
„Do odstąpienia od umowy potrzeba jest zgoda obu stron umowy.”
NIEPRAWDA – Odstąpienie od umowy jest jednostronnym oświadczeniem woli konsumenta. Jeżeli zostało dokonane w odpowiednim terminie (10 dni od zawarcia umowy), przedsiębiorca ma obowiązek je przyjąć i dokonać zwrotu wpłaconej przez konsumenta kwoty. Konsument nie musi czekać na zgodę sprzedawcy.
Podstawa prawna: Artykuł 2, ustęp 1 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z 2000 r., Nr 22, poz. 271 ze zm.).
„Nie możemy przyjąć zwrotu towaru z uwagi na fakt, iż został on rozpakowany.”
NIEPRAWDA – W przypadku odstąpienia od umowy konsument musi zwrócić towar w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu. Oznacza to, że konsument ma prawo rozpakować towar i sprawdzić jego działanie.
Podstawa prawna: Artykuł 2, ustęp 3 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z 2000 r., Nr 22, poz. 271 ze zm.).
Przeczytaj także:
Platforma Temu z zarzutami UOKiK
oprac. : Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
Więcej na ten temat:
prawa konsumenta, naruszenie praw konsumentów, ochrona konsumentów, konsumenci, porady dla konsumentów