Młodzi konsumenci i ich prawa
2010-03-25 14:10
Przeczytaj także: E-commerce pod presją. Nadchodzi nowa ustawa konsumencka
Gwarancji może udzielić producent lub sprzedawca (gwarant). Dobrowolnie decyduje on, że w przypadku, gdy towar się zepsuje, konsument może skorzystać z dodatkowych praw, np. naprawy albo wymiany. Warunki gwarancji muszą być zapisane w karcie gwarancyjnej. Niestety nie zawsze są one korzystne dla konsumenta, dlatego zanim skorzysta się z gwarancji, trzeba dokładnie przeczytać jej warunki. W karcie gwarancyjnej powinny też znaleźć się: nazwa i adres gwaranta, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej.
Gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza, ani nie zawiesza uprawnień kupującego, wynikających z niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową, to znaczy, że konsument może sam zdecydować czy korzysta z gwarancji, czy też nie, bo woli reklamować towar u sprzedawcy z tytułu niezgodności z umową. Gwarancja jest bezpłatna.
Janek otrzymał też projekt umowy, z następującymi informacjami:
- imię i nazwisko, nazwę, adres zamieszkania i siedziby Firmy (Przedsiębiorcy) oraz, że jest on zarejestrowany w ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez właściwą dla miejsca zamieszkania Przedsiębiorcy gminę, a także numer, pod którym Przedsiębiorca został zarejestrowany,
- istotne właściwości i parametry sprzętu,
- cena obejmująca wszystkie jej składniki,
- zasady zapłaty ceny,
- koszty oraz termin i sposób dostawy,
- prawo odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni, bez podania przyczyny,
- termin, w jakim oferta lub informacja o cenie mają charakter wiążący,
- miejsce i sposób składania reklamacji (siedziba przedsiębiorcy, listem poleconym).
Janek mógł też zapłacić za odtwarzacz przelewem internetowym. Postanowił jednak najpierw zebrać informacje, jak zrobić to bezpiecznie. Dowiedział się, że:
- powinien zalogować się do systemu ze znanego sobie komputera (a nie np. z kawiarenki internetowej),
- musi sprawdzić, czy na pasku adresowym przeglądarki adres zaczyna się od http i czy w okienku znajduje się mała kłódka oznaczająca połączenie szyfrowane,
- nie może odpowiadać na żadne maile dotyczące prośby o weryfikację jego danych, w szczególności dotyczących hasła i numeru identyfikacyjnego,
- po podaniu wymaganych przez system danych przelew bezgotówkowy powinien być pomyślnie wykonany a Bank powinien potwierdzić dokonanie zapłaty w wyciągu z rachunku.
Odtwarzacz wyglądał i działał bez zarzutu. Janek przeczytał jednak szczegółowo instrukcję obsługi i okazało się, że dla prawidłowego działania odtwarzacza niezbędne jest wymienianie raz na pół roku części Q. Wiadomość straszna. Część Q kosztuje 30 zł. W sumie w roku konserwacja sprzętu będzie go kosztowała co najmniej 60 zł, to zdecydowanie za dużo. Poza tym prosił o odtwarzacz, który będzie tani w eksploatacji. Firma „MNO” nie podała informacji o konieczności i kosztach wymiany Q.
Janek zdenerwował się nie na żarty. Przypomniał sobie o tym, że może od umowy odstąpić bez podania przyczyny. Czyta umowę. W umowie napisane jest dokładnie, że:
![Nietrafiony prezent świąteczny a prawo do reklamacji i zwrotu [© pixabay.com] Nietrafiony prezent świąteczny a prawo do reklamacji i zwrotu](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/nietrafiony-prezent/Nietrafiony-prezent-swiateczny-a-prawo-do-reklamacji-i-zwrotu-256693-150x100crop.jpg)
oprac. : Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
Przeczytaj także
-
Nietrafiony prezent? Kiedy zwrot towaru, a kiedy reklamacja?
-
Rękojmia a gwarancja. Gdzie tkwi różnica?
-
Święte prawa konsumenta: reklamacja
-
Auto z Niemiec? Jak ustrzec się fatalnej pomyłki?
-
Reklamacja bez paragonu
-
Reklamacja towaru: którą metodę wybrać?
-
ECK: prawa konsumenta po nieudanych wakacjach
-
Wadliwe produkty: nowe przepisy o ochronie konsumentów przyjęte
-
Bezpłatny okres próbny może być pułapką dla sprzedawców