eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckieMłodzi konsumenci i ich prawa

Młodzi konsumenci i ich prawa

2010-03-25 14:10

Przeczytaj także: E-commerce pod presją. Nadchodzi nowa ustawa konsumencka


5. trzeba pójść do sklepu (do sprzedawcy) i złożyć reklamację.

UWAGA: o niezgodności towaru z umową należy zawiadomić sprzedawcę w terminie 2 miesięcy od wykrycia tej niezgodności. Jeśli przekroczymy ten termin – utracimy uprawnienia.

Zosia napisała w domu pismo reklamacyjne do sprzedawcy, w którym podała kiedy i za jaką cenę kupiła bluzkę. Opisała też co się wydarzyło w trakcie prania, a na końcu wyraziła swoje żądanie: oddaje bluzkę i chce odzyskać pieniądze (odstąpić od umowy). Z pismem i feralną bluzką udała się do sklepu.

Dobrze jest składać reklamację na piśmie, a więc spokojnie w domu opisać sytuację i na kopii pisma otrzymać potwierdzenie jego przyjęcia (sprzedawca powinien podpisać kopię stawiając datę).

Sprzedawca, który już miał podobne reklamacje, przeprosił Zosię za kłopot i zwrócił całą kwotę.

W świetle prawa sprzedawcą jest każda osoba, która obsługuje konsumentów w lokalu przedsiębiorstwa, nie ma znaczenia czy jest to właściciel, kierownik czy pracownik sklepu albo punktu usługowego. Każda z tych osób ma obowiązek przyjąć reklamację od konsumenta, nie może go odsyłać „bo nie ma kierownika”, ani tym bardziej sugerować, żeby reklamację złożył do producenta.

Zosia szybko kupiła nową bluzkę w innym sklepie
… i po powrocie do domu zmieniła zdanie


Po powrocie do domu okazało się, że bluzka ma inny odcień, nie pasuje do spodni. Ale to Zosia wybrała w sklepie bluzkę w kolorze, który sama określiła. Za to sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności. Umowa została zawarta, o złożeniu reklamacji nie ma mowy, Janek ma jednak pomysł, trzeba być odważnym, idą do sklepu.

Opowiedzieli całą historię sprzedawcy, a ten im wytłumaczył:
  1. faktycznie, bluzka jest zgodna z umową,
  2. ale to jest sklep dbający o konsumentów; mimo, że prawo nie przewiduje takiego uprawnienia konsumenta przy umowie sprzedaży, sklep przyznaje każdemu konsumentowi prawo do namysłu,
Prawo do namysłu: konsument może oddać rzecz kupioną, bez podania przyczyny, w terminie ustalonym ze sprzedawcą (np. siedmiu dni) od dnia wydania towaru.
  1. taka wywieszka jest w sklepie przy kasie,
  2. Zosia oddała bluzkę, otrzymała zwrot ceny.
Zadowolona i już świadoma tego, jakie uprawnienie przyznał z własnej woli konsumentowi przedsiębiorca, Zosia wybrała malinową kamizelkę, która na pewno pasuje do spodni od Cioci. Będzie teraz uważniej podejmowała decyzje i wie, że może umówić się ze sprzedawcą, by ten dał jej czas do namysłu, jeśli nie jest pewna swojego wyboru.

Janek kupuje MP3

Wkrótce po założeniu konta bankowego Jankowi udało się uzbierać niezbędną do zakupu odtwarzacza MP3 kwotę.

Długo wybierał markę MP3, w końcu zdecydował się na kupno odtwarzacza przez Internet. Ceny były niższe niż w tradycyjnym sklepie. Nawiązał kontakt z Firmą „MNO” prowadzącą sprzedaż przez Internet. Dokładnie wypytał o parametry odtwarzaczy i podał, że zależy mu na takim sprzęcie, który będzie długo służył, bez konieczności wydawania pieniędzy na konserwację, czy części zamienne w pierwszych dwóch latach korzystania ze sprzętu. W przesłanej ofercie Firma „MNO” zaproponowała Jankowi kupno MP3 marki XY za kwotę 600 zł, powiększoną o koszty przesyłki (20 zł). Dodatkowo zapewniła, iż udzieli trzech lat gwarancji.

poprzednia  

1 2 3 4 ... 8

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: