Usługi: co powinna zawierać umowa o dzieło?
2010-03-09 00:55
Przeczytaj także: Nierzetelni fachowcy karani przez UOKiK
W jakiej formie należy składać reklamację?
NIEZGODNOŚĆ Z UMOWĄ
Najbezpieczniej jest złożyć reklamację na piśmie, wyraźnie precyzując swoje żądania, za pokwitowaniem lub wysyłając list polecony.
GWARANCJA
Najbezpieczniej jest złożyć reklamację na piśmie, a ponadto zgodnie z postanowieniami gwarancji.
W jakim terminie uznana reklamacja musi być załatwiona?
NIEZGODNOŚĆ Z UMOWĄ
Nie ma takiego ustawowego terminu – reklamacja musi być załatwiona w „odpowiednim czasie”.
GWARANCJA
Termin powinien być określony w gwarancji. Jeśli termin ten jest dłuższy niż 14 dni – warto się zastanowić, czy warunki gwarancji są dla konsumenta korzystne.
Kto pokrywa koszty dostarczenia dzieła (towaru) do naprawy?
NIEZGODNOŚĆ Z UMOWĄ
Nieodpłatność naprawy lub wymiany oznacza, że usługodawca (sprzedawca) ma obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w tym kosztów demontażu, transportu, ponownego montażu i uruchomienia.
GWARANCJA
Odpowiedzi na to pytanie udzieli gwarancja.
Co zrobić, jeśli słuszna reklamacja jest odrzucona?
NIEZGODNOŚĆ Z UMOWĄ
Można skierować sprawę do:
- sądu konsumenckiego (przy Inspekcji Handlowej) - do sądu powszechnego, korzystając z trybu postępowania uproszczonego (jeśli cena towaru/dzieła nie przekroczyła 10 tys. zł)
- sądu powszechnego w postępowaniu zwykłym (jeśli cena przekracza 10 tys. zł)
Można się zwrócić z reklamacją do sprzedawcy, korzystając z tytułu niezgodności towaru z umową.
PAMIĘTAJ: opinia rzeczoznawcy (np. powołanego przez usługodawcę, sprzedawcę lub gwaranta) nie jest rozstrzygająca dla sprawy i wiążąca dla konsumenta.
Reklamowanie dzieła (umowa o dzieło, której rezultatem nie jest rzecz ruchoma)
Konsumencie pamiętaj: jeżeli przyjmujący zamówienie opóźnia się z rozpoczęciem lub wykończeniem dzieła tak dalece, że nie jest prawdopodobne, żeby zdołał je ukończyć w czasie umówionym, możesz bez wyznaczenia terminu dodatkowego od umowy odstąpić, jeszcze przed upływem terminu do wykonania dzieła.
Natomiast, jeżeli w trakcie wykonywania dzieła konsument zauważy, że przyjmujący zamówienie wykonuje dzieło w sposób wadliwy albo sprzeczny z umową, może wezwać go do zmiany sposobu wykonania dzieła i wyznaczyć mu w tym celu odpowiedni termin. Najbezpieczniejszym sposobem wezwania będzie skierowanie do profesjonalisty pisma. Wtedy konsument wykaże, że spełnił swój obowiązek wezwania i ewentualnie, że w wyznaczonym terminie profesjonalista nie uczynił zadość wezwaniu. W takim przypadku - po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu - konsument może od umowy odstąpić albo powierzyć poprawienie lub dalsze wykonanie dzieła innej osobie na koszt i niebezpieczeństwo przyjmującego zamówienie. To ostanie oznacza, że całkowite koszty poprawienia dzieła, ewentualnie jego dokończenia poniesie profesjonalista, który nie był w stanie wykonać dzieła stosownie do zawartej umowy. Jeżeli konsument sam dostarczył materiału, może on w razie odstąpienia od umowy lub powierzenia wykonania dzieła innej osobie, żądać zwrotu materiału i wydania rozpoczętego dzieła.
oprac. : Stowarzyszenie Konsumentów Polskich