Usługi: co powinna zawierać umowa o dzieło?
2010-03-09 00:55
Przeczytaj także: Nierzetelni fachowcy karani przez UOKiK
Z jakich przyczyn konsument ma prawo złożyć reklamację?
NIEZGODNOŚĆ Z UMOWĄ
Przyczyna ogólna to niezgodność dzieła (towaru) z umową, co może wynikać z następujących powodów:
- dzieło (towar) nie nadaje się do celu, do jakiego jest zwykle używany
- właściwości dzieła (towaru) nie odpowiadają właściwościom cechującym dzieło (towar) tego rodzaju
- dzieło (towar) nie odpowiada oczekiwaniom dotyczącym tego rodzaju dzieła (towaru), które wynikają z zapewnień sprzedawcy lub producenta (podawanych np. w reklamie)
- dzieło (towar) został nieprawidłowo zamontowany lub uruchomiony przez sprzedawcę albo przez kupującego, jeśli ten ostatni postępował zgodnie z instrukcją otrzymaną przy sprzedaży.
Przyczyny te są podane w gwarancji, zwykle jest to popsucie się sprzętu; zwykle też gwarant określa, jakich usterek nie obejmuje gwarancja. Należy sprawdzić, czy gwarant faktycznie za coś odpowiada, czy być może wymieniając uszkodzenia i usterki, które nie są objęte gwarancją, chce przekonać konsumenta, że nie powinien w ogóle składać reklamacji.
W jakim terminie konsument ma być poinformowany o tym, czy jego reklamacja została uznana?
NIEZGODNOŚĆ Z UMOWĄ
Niezwłocznie! Jeśli usługodawca (sprzedawca) nie ustosunkuje się do żądania konsumenta wyrażonego podczas składania reklamacji w ciągu 14 dni – uważa się, że reklamacja została uznana. Ustosunkowanie się sprzedawcy do reklamacji oznacza dostarczenie na adres podany przez konsumenta pisemnej odpowiedzi – konsument nie musi chodzić do sklepu, żeby się dowiedzieć, co z jego reklamacją.
GWARANCJA
Termin powinien być określony w gwarancji.
Jeśli termin ten jest dłuższy niż 14 dni – warto się zastanowić, czy warunki gwarancji są dla konsumenta korzystne.
Czego może żądać konsument?
NIEZGODNOŚĆ Z UMOWĄ
Konsument może żądać doprowadzenia dzieła (towaru) do stanu zgodnego z umową poprzez:
- nieodpłatną naprawę lub
- wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów, np. narażają konsumenta na duże niedogodności. W takiej sytuacji konsument ma prawo żądać:
- obniżenia ceny lub
- zwrotu pieniędzy (odstąpienia od umowy)
GWARANCJA
Możliwości określone są w gwarancji, zwykle jest to bezpłatna naprawa. Jeśli gwarant nie określa po ilu naprawach konsument będzie mógł wymienić towar na nowy – warto się zastanowić, czy warunki gwarancji są dla konsumenta korzystne.
oprac. : Stowarzyszenie Konsumentów Polskich