Usługi: co powinna zawierać umowa o dzieło?
2010-03-09 00:55
Przeczytaj także: Nierzetelni fachowcy karani przez UOKiK
Jeśli reklamacja nie jest załatwiona
Niestety często zdarza się, że usługodawca (sprzedawca) uchyla się od załatwienia słusznej reklamacji złożonej przez konsumenta. W tej sytuacji konsument powinien udać się do sądu w celu powierzenia wymiarowi sprawiedliwości rozstrzygnięcie sprawy. W pierwszej kolejności sprawę można poddać rozstrzygnięciu przez sąd polubowny. Polubowne sądy konsumenckie działają przy inspektoratach Inspekcji Handlowej. Oczywiście rozstrzygnięcie sprawy przez sąd polubowny jest uzależnione od zgody każdej ze stron na poddanie sporu rozstrzygnięciu sądowi polubownemu, to oznacza, że sąd zajmie się sprawą, jeśli przedsiębiorca wyrazi na to zgodę.
Konsument może także skierować sprawę do sądu powszechnego. W przypadku skierowania sprawy do sądu powszechnego należy pamiętać o tym, że w sprawach o roszczenia wynikające z umów, jeżeli wartość przedmiotu sporu nie przekracza 10 tysięcy złotych (obowiązuje od lutego 2005 r.), a w sprawach o roszczenia wynikające z rękojmi (niezgodności towaru z umową) lub gwarancji jakości, jeżeli wartość przedmiotu umowy nie przekracza tej kwoty, pozew wytaczamy w tzw. postępowaniu uproszczonym. Charakteryzuje się ono m. in. tym, że jest tańsze i szybsze, a pozew, odpowiedź na pozew, sprzeciw od wyroku zaocznego i pismo zawierające wnioski dowodowe wnoszone w postępowaniu uproszczonym, powinny być sporządzone na urzędowych formularzach. Urzędowe formularze są dostępne w sądach, ewentualnie na stronach internetowych, przykładowo www.ms.gov.pl
Zapamiętaj:
1. Kupujemy i zamawiamy montaż u tego samego profesjonalisty
W takim przypadku zawieramy dwie umowy – umowę sprzedaży i umowę o dzieło. Korzystając z uprawnień związanych z niewykonaniem czy nienależytym wykonaniem umowy, występujemy z roszczeniami w stosunku do jednego podmiotu.
2. Kupujemy u innego przedsiębiorcy, a kto inny montuje rzecz kupioną
W takim przypadku zawieramy dwie umowy z dwoma różnymi podmiotami: umowę sprzedaży ze sprzedawcą i umowę o dzieło z przyjmującym zamówienie. W przypadku niezgodności towaru z umową, ewentualnie nienależytego montażu, musimy wystąpić z roszczeniami do odpowiedniego podmiotu, gdy wady dotyczą samej rzeczy – do sprzedawcy, a gdy są związane z montażem – do przyjmującego zamówienie. Oczywiste jest, że łatwo będzie profesjonaliście zasłaniać się nieprawidłowością działania drugiego i w ten sposób usiłować wyłączyć swoją odpowiedzialność. Może pomóc nam rzeczoznawca – możemy zwrócić się do niego z prośbą o wydanie opinii na temat: czy problem tkwi w samej rzeczy, czy w jej montażu. Należy sobie także postawić inne pytanie: czy sprzedawca może warunkować sprzedaż zawarciem umowy montażu, czy może ewentualnie uzależniać np. cenę lub gwarancję od powierzenia montażu właśnie jemu?
Odpowiedź jest następująca – takie praktyki są nieuczciwym przywiązywaniem konsumenta do sprzedawcy. Decydując się na zawarcie umowy na takich zasadach, należy bardzo uważać. Ceny nie powinno się uzależniać od zawarcia umów w sposób kompleksowy, chociaż dla sprzedawcy stosującego np. promocję, taka praktyka będzie uzasadniona z ekonomicznego punktu widzenia. Teoretycznie, udzielenie gwarancji sprzedawca może uzależniać od każdego warunku, natomiast w przypadku odpowiedzialności z tytułu niezgodności towaru z umową takie działania są zakazane.
3. Zamawiamy/kupujemy poza lokalem (akwizytor) lub na odległość
W takim przypadku konsument może odstąpić od umowy bez podania przyczyn, w terminie dziesięciu dni od dnia:
- zawarcia umowy - w przypadku umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa, czyli w domu, w biurze, na ulicy przed sklepem, itp.,
- wydania/zamontowania rzeczy – w przypadku umowy na odległość, czyli na podstawie katalogu wysyłkowego, przez Internet, itp. (gdy umowa dotyczy świadczenia usług od dnia jej zawarcia).
oprac. : Stowarzyszenie Konsumentów Polskich