eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckiePrawa konsumenta: rzetelna reklama

Prawa konsumenta: rzetelna reklama

2010-02-25 01:10

Prawa konsumenta: rzetelna reklama

© fot. mat. prasowe

Rynek staje się coraz mniej przejrzysty. Konsument, czyli każdy z nas, dokonując wyboru produktu ma do przeanalizowania coraz więcej informacji, dotyczących samej oferty, jak również oferenta (producenta, sprzedawcy, usługodawcy). Coraz silniejsza konkurencja i związany z tym szum informacyjny, który nie ułatwia klientowi podjęcia decyzji o zakupie powoduje, że przedsiębiorstwa stosują coraz więcej sposobów wyróżnienia swej oferty od ofert konkurentów.

Przeczytaj także: Rzetelność w reklamie a kara dla T-Mobile

Dotyczy to szczególnie niektórych przedsiębiorstw handlowych, które działają na rynkach, na które bariera wejścia jest stosunkowo niewielka. Tego rodzaju rynki, charakteryzujące się ogromną dynamiką, są szczególnie trudne dla funkcjonujących na nich przedsiębiorstw. Pojawia się na nich wiele nowych firm, z których tylko część może przetrwać. Obraz takich rynków jest dla ogromnej większości klientów nieczytelny. Przyjrzyjmy się mechanizmom powstawania działań promocyjnych, po to, by lepiej zrozumieć, jakie działania kierowane są do nas, konsumentów, w ramach strategii marketingowych przedsiębiorstw. Poznajmy też nasze prawa związane z działaniami nierzetelnymi, nieuczciwymi, wprowadzającymi w błąd.

Co wpływa na intensywność działań promocyjnych przedsiębiorstw?

fot. mat. prasowe

Przedsiębiorstwo funkcjonujące na rynku nie może istnieć nie zwracając uwagi na to, co dzieje się na rynku. Jakie jest to współczesne otoczenie, które tak silnie wpływa na kształt i sposoby działania przedsiębiorstwa w dziedzinie promocji?
  • Zmienność warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa – zarówno pod względem formalno-prawnym, jak i społecznym, co ma zasadniczy wpływ na zachowania klientów, pośredników i dostawców.
  • Skracanie się cyklu życia produktów i usług – stopień innowacyjności w poszczególnych branżach stale rośnie, co powoduje coraz szybsze moralne starzenie się produktów i usług. Klient poszukuje nowości, producent lub usługodawca stara się tę nowość zapewnić, wymuszając tym samym innowacyjne zachowania konkurentów. Pojawia się oczywiście pytanie, ile z tych „nowości” to faktycznie milowe kroki w rozwoju technologii? Coraz więcej możemy obserwować na rynku tzw. nowości pozornych, czyli produktów, których cykl życia znajduje się w fazie dojrzałości, a producent, nie chcąc dopuścić do fazy schyłku „odświeża” go dodając pewien stopień innowacyjności do oferty. Innowacyjność ta jest często dyskusyjna, chociaż zachodzi niewątpliwie zmiana w produkcie w ujęciu marketingowym. Zostaje zmieniona nazwa produktu, jego opakowanie, niektóre cechy. Reszta to już sprawa skutecznej kampanii promocyjnej, której celem jest przekonanie konsumenta, że rzeczywiście jest to produkt o cechach nowości i cechy te w znaczny sposób zwiększają wartości użytkowe produktu. Przykłady takich zachowań przedsiębiorstw odnajdziemy w licznych, prowadzonych w tym właśnie celu, kampaniach promocyjnych: „podwójna siła mięty” (Wrigley’s), „nowa lepsza Lanza”, „Persil z impetem w głąb” itp.
  • Stale rosnące wymagania klientów – klienci domagają się coraz bardziej kompleksowej oferty i coraz wyższej jakości obsługi. Rynek staje się coraz bardziej wymagający.
  • Globalizacja procesów ekonomicznych – gospodarka polska staje się częścią systemu ekonomicznego Europy, co stawia przed przedsiębiorcami nowe wyzwania w zakresie dostosowania norm produkcyjnych i usługowych do tych, które funkcjonują we Wspólnocie Europejskiej. Otwiera się również polski rynek na inwestycje zagraniczne, usadowiają się na nim międzynarodowe korporacje dysponujące ogromnym kapitałem i nowoczesnymi metodami pracy. Przedsiębiorstwa stają przed koniecznością wdrożenia nowych metod działania, wymagających w wielu przypadkach całkowitej restrukturyzacji.
  • Koncentracja kapitału – przedsiębiorstwa dążą do fuzji. Wzmacniają w ten sposób organizację poprzez zwiększenie udziału w rynku, zapewnienie stałych, regularnych dostaw, dostęp do nowych technologii, kanałów dystrybucji itp. Przedsiębiorstwa stają się silniejsze kapitałowo i organizacyjnie, co pozwala im na stosowanie intensywnych działań promocyjnych.
  • Stale rosnąca konkurencyjność w poszczególnych branżach oraz zmienność konkurencji – stopień konkurencyjności w poszczególnych branżach jest coraz większy. Na rynku istnieje coraz więcej przedsiębiorstw, o coraz większym stopniu skoncentrowania kapitału (szczególnie wśród przedsiębiorstw zagranicznych). Sytuacja konkurencyjna nie jest stabilna, zmieniają się zarówno obszary konkurencyjności, jak i podmioty, które ze sobą konkurują.

 

1 2 ... 8

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: