Prawa konsumenta: reklamacja towaru
2010-02-18 10:46
Przeczytaj także: Reklamacja towaru nie musi być koszmarem
W jakiej formie należy składać reklamację?
NIEZGODNOŚĆ Z UMOWĄ:
Najbezpieczniej jest złożyć reklamację na piśmie, wyraźnie precyzując swoje żądania, za pokwitowaniem lub wysyłając list polecony.
GWARANCJA:
Najbezpieczniej jest złożyć reklamację na piśmie, a ponadto zgodnie z postanowieniami gwarancji.
W jakim terminie uznana reklamacja musi być załatwiona?
NIEZGODNOŚĆ Z UMOWĄ:
Nie ma takiego ustawowego terminu - reklamacja musi być załatwiona w „odpowiednim czasie”.
GWARANCJA:
Termin powinien być określony w gwarancji. Jeśli termin ten jest dłuższy niż 14 dni – warto się zastanowić, czy warunki gwarancji są dla konsumenta korzystne.
Kto pokrywa koszty dostarczenia towaru do naprawy?
NIEZGODNOŚĆ Z UMOWĄ:
Nieodpłatność naprawy lub wymiany oznacza, że sprzedawca ma obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w tym kosztów demontażu, transportu, ponownego montażu i uruchomienia.
GWARANCJA:
Odpowiedzi na to pytanie udzieli gwarancja.
Co zrobić, jeśli słuszna reklamacja jest odrzucona?
NIEZGODNOŚĆ Z UMOWĄ:
Można skierować sprawę do:
- sądu konsumenckiego (przy Inspekcji Handlowej),
- sądu powszechnego, korzystając z trybu postępowania uproszczonego (jeśli cena towaru nie przekroczyła 10 tys. zł),
- sądu powszechnego w postępowaniu zwykłym (jeśli cena przekracza 10 tys. zł).
Można się zwrócić z reklamacją do sprzedawcy, korzystając z tytułu niezgodności towaru z umową.
PAMIĘTAJ: Opinia rzeczoznawcy (np. powołanego przez sprzedawcę lub gwaranta) nie jest rozstrzygająca dla sprawy i wiążąca dla konsumenta.
Przeczytaj także:
Termin reklamacji wydłużony
oprac. : Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
Więcej na ten temat:
postępowanie reklamacyjne, prawa konsumentów, reklamacje, towary konsumpcyjne, prawo do reklamacji, gwarancja