Prawa konsumenta: reklamacja towaru
2010-02-18 10:46
Przeczytaj także: Reklamacja towaru nie musi być koszmarem
ZANIM KUPISZ LUB ZŁOŻYSZ REKLAMACJĘ, ODPOWIEDŹ SOBIE NA NASTĘPUJĄCE PYTANIA:
Kiedy ma zastosowane?
NIEZGODNOŚĆ Z UMOWĄ:
Zawsze po zawarciu umowy sprzedaży konsumenckiej, obowiązuje z mocy prawa.
GWARANCJA:
Jeśli zostanie udzielona przez gwaranta (producenta, importera, sprzedawcę); nie ma obowiązku udzielania gwarancji, gwarancja to dobrowolne, dodatkowe oświadczenie woli gwaranta.
Do kogo należy złożyć reklamację?
NIEZGODNOŚĆ Z UMOWĄ:
Do sprzedawcy, czyli do przedsiębiorcy, od którego zakupiono towar konsumpcyjny. Nie ma znaczenia natomiast osoba sprzedawcy. Do przyjęcia reklamacji nie jest potrzebny właściciel ani kierownik sklepu – każda osoba pracująca w sklepie jest w tym przypadku „sprzedawcą”.
GWARANCJA:
W miejsce wskazane w gwarancji. Może to być punkt serwisowy, albo sprzedawca albo producent – to zależy od gwaranta i musi być określone w warunkach gwarancji.
W jakim terminie od daty zakupu można składać reklamację?
NIEZGODNOŚĆ Z UMOWĄ:
Można to zrobić w ciągu dwóch lat (24 miesięcy) od daty wydania towaru.
GWARANCJA:
Termin powinien być określony w gwarancji, nie ma jednego obowiązującego wszystkich terminu trwania gwarancji. Jeśli termin ten jest krótszy niż dwa lata warto się zastanowić, czy warunki gwarancji są dla konsumenta korzystne.
W jakim terminie od ujawnienia się niezgodności z umową można złożyć reklamację?
NIEZGODNOŚĆ Z UMOWĄ:
Konsument musi powiadomić sprzedawcę o stwierdzeniu niezgodności towaru z umową w ciągu dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności – jeśli nie zrobi tego w ciągu dwóch miesięcy – traci uprawnienia do reklamowania.
GWARANCJA:
Nie ma żadnych ogólnych zasad – termin może być ewentualnie określony w gwarancji.
Przeczytaj także:
Termin reklamacji wydłużony
oprac. : Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
Więcej na ten temat:
postępowanie reklamacyjne, prawa konsumentów, reklamacje, towary konsumpcyjne, prawo do reklamacji, gwarancja