Prawa konsumenta: reklamacja towaru
2010-02-18 10:46
Przeczytaj także: Reklamacja towaru nie musi być koszmarem
Warunki gwarancji - na co zwracać uwagę:
- Na jak długo gwarant (producent, sprzedawca lub importer) udziela gwarancji. Trzeba pamiętać, że w ciągu dwóch lat od wydania towaru można reklamować towar niezgodny z umową u sprzedawcy. Jeżeli więc gwarancja jest udzielona na okres krótszy niż dwa lata, to raczej nie jest to korzystne dla konsumenta.
- Czy gwarant faktycznie za coś odpowiada, czy być może wymieniając w dokumencie gwarancyjnym uszkodzenia i usterki, które nie są objęte gwarancją, chce przekonać konsumenta, że nie powinien w ogóle składać reklamacji.
- Czy w gwarancji przewidziano możliwość wymiany towaru na nowy, jeśli usterki się powtarzają. Często gwaranci nie przewidują takiej możliwości, co w praktyce oznacza, że dany towar będzie naprawiany po każdorazowym wystąpieniu usterki – być może w nieskończoność, a konsument musi użytkować bubel, bo nie może ani żądać nowego egzemplarza, ani odstąpić od umowy. W takiej sytuacji lepiej jest, nie korzystając z gwarancji, od razu złożyć reklamację do sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową.
- Czy wskazane w dokumencie gwarancyjnym punkty serwisowe znajdują się w pobliżu miejsca zamieszkania – w przeciwnym przypadku może się okazać, że aby skorzystać z gwarancji trzeba wysłać lodówkę na drugi koniec Polski.
- Czy warunkiem skorzystania z gwarancji nie jest zatrzymanie oryginalnego opakowania – dla konsumenta mającego małe mieszkanie przechowywanie zwłaszcza dużych pudeł, może stanowić problem.
Sprawdzić wiarygodność reklam i innych informacji podawanych przez sprzedawcę lub producenta
Za warunki umowy uznaje się także informacje, jakie podał konsumentowi sprzedawca w formie pisemnej (np. na etykiecie) lub ustnej. Informacje podawane przez sprzedawcę muszą być jasne, zrozumiałe, niewprowadzające w błąd, podane w języku polskim, wystarczające do prawidłowego i pełne go korzystania ze sprzedanego towaru konsumpcyjnego.
Towar jest zgodny z umową, jeśli jego właściwości zgadzają się z tym, co podaje publicznie sprzedawca lub producent. Oznacza to, że konsument może reklamować towar, jeśli reklama informowała go, że towar spełni konkretne oczekiwania, a tak nie jest. Towar konsumpcyjny ma być zgodny z wymogami, które podał sprzedawcy konsument, określając, co chce osiągnąć poprzez zakup towaru.
Przykład – buty:
Sprzedawca X. zapewnił konsumenta, że zimowe buty, które oferuje nie przepuszczają wilgoci z zewnątrz i nie zatrzymują jej w środku, jeśli nogi się spocą. Dla konsumenta było to decydujące kryterium wyboru, niestety już w pierwszym dniu użytkowania wrócił do domu z przemoczonymi nogami. Mimo odrzucenia reklamacji przez sprzedawcę, konsument wygrał sprawę w sądzie, który uznał, że zapewnienia sprzedawcy stanowiły istotny element umowy, a skoro okazały się nieprawdziwe – buty są niezgodne z umową, zaś reklamacja konsumenta – słuszna.
Przeczytaj także:
Termin reklamacji wydłużony
oprac. : Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
Więcej na ten temat:
postępowanie reklamacyjne, prawa konsumentów, reklamacje, towary konsumpcyjne, prawo do reklamacji, gwarancja