Prawa konsumenta: reklamacja towaru
2010-02-18 10:46
Przeczytaj także: Reklamacja towaru nie musi być koszmarem
Do obowiązków każdego sprzedawcy należy:
- Udzielenie kupującemu jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji w języku polskim, wystarczających do prawidłowego pełnego korzystania ze sprzedawanego towaru konsumpcyjnego. Niezbędne jest podanie nazwy towaru, producenta oraz znaku bezpieczeństwa i znaku zgodności, jeżeli są one wymagane przez odrębne przepisy.
- Podanie ceny oferowanego towaru; cena podawana przez sprzedawcę konsumentowi jest ceną do zapłaty i zawiera wszystkie podatki i obciążenia. W przypadku artykułów żywnościowych sprzedawca musi oprócz ceny opakowania towaru podać także cenę za kilogram/litr.
- Wydanie, na żądanie kupującego, pisemnego potwierdzenia zawarcia umowy (z nazwą sprzedawcy, jego adresem, datą sprzedaży, określeniem towaru, jego ilością i ceną).
- Potwierdzenie na piśmie, nawet bez żądania kupującego, wszystkich istotnych warunków umowy, jeśli jest to umowa sprzedaży na raty, na przedpłaty, na zamówienie, według wzoru lub na próbę lub za cenę powyżej 2 tys. zł.
- Zapewnienie w miejscu sprzedaży odpowiednich warunków do sprawdzenia jakości i kompletności towaru oraz funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów.
- Wydanie kupującemu instrukcji obsługi i innych dokumentów w języku polskim oraz wszystkich elementów wyposażenia.
Porównać, jakie warunki umowy oferuja nam różni producenci
Producent nie jest dla konsumenta stroną umowy sprzedaży zawieranej w chwili zakupu towaru konsumpcyjnego (nie ma sensu składać reklamacji do producenta). Producent może jednak – podobnie jak importer lub sprzedawca zaproponować konsumentowi skorzystanie z dodatkowych udogodnień, które nazywamy gwarancją. Gwarancja powinna dawać konsumentowi coś więcej, większe uprawnienia, poza tymi, które i tak mu przysługują z tytułu niezgodności towaru z umową.
Jeśli nie określono warunków gwarancji, czyli nie wiadomo, do czego zobowiązuje się gwarant – to nie udzielono gwarancji.
PAMIĘTAJ: nawet, jeśli na towar udzielona została gwarancja – konsument nie musi z niej korzystać! Konsument może z niej skorzystać, ale może też uznać, że lepiej jest skorzystać z uprawnień z tytułu niezgodności towaru z umową i złożyć reklamację do sprzedawcy, a nie do gwaranta..
Zanim podejmiesz decyzję, sprawdź, co oferuje gwarant, a więc przeczytaj wszystko, co zapisano w dokumencie gwarancyjnym oraz w instrukcji obsługi.
Przeczytaj także:
Termin reklamacji wydłużony
oprac. : Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
Więcej na ten temat:
postępowanie reklamacyjne, prawa konsumentów, reklamacje, towary konsumpcyjne, prawo do reklamacji, gwarancja