Zakupy online a prawa konsumentów
2010-02-10 11:07
Przeczytaj także: Zakupy online w krajach egzotycznych - 7 porad
Warto upewnić się też, czy przedsiębiorca należy do systemu gwarantującego stosowanie określonych dobrych praktyk. Jeśli tak, to łatwiej wówczas będzie dochodzić swoich praw. O przynależności do systemu świadczyć będą oznaczenia graficzne (logo). Do systemów takich należy między innymi Euro-label.
Kiedy zakup okaże się nieudany
Jak i do kogo skierować skargę?
ECK podaje, że jak najszybciej należy powiadomić przedsiębiorcę o problemie. Trzeba złożyć skargę na piśmie i umieść w niej następujące informacje:
- datę zamieszczenia informacji handlowej i adres strony, na której się ona pojawiła;
- datę złożenia zamówienia;
- cechy zamówionego produktu lub usługi;
- zapłaconą kwotę i metodę płatności;
- dodatkowe dane, np. numer zlecenia albo klienta;
- przyczynę skargi;
- inne dane, które są istotne;
- żądanie, np. wymiany towaru, zwrotu pieniędzy.
Gdzie możemy szukać pomocy?
Jeżeli negocjacje ze sprzedawca kończą się niepowodzeniem, powinniśmy rozważyć inne metody dochodzenia roszczeń. W rozwiązywaniu problemów w transakcjach ponadgranicznych na terenie Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii pomaga Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net). Warto skontaktować się z wybranym Centrum i wysłać skargę konsumencką za pośrednictwem strony internetowej ECK.
Internet daje ogromne możliwości wyboru i porównywania ofert. Wybierając wymarzony produkt, nie zapominajmy o przysługujących nam prawach i nie bójmy się ich egzekwować, aby odbierając oczekiwaną przesyłkę, cieszyć się z dokonanego zakupu, a nie martwić się koniecznością prowadzenia sporu z nieuczciwym sprzedawcą - podsumowują eksperci z ECK.
Przeczytaj także:
Jak bezpiecznie kupić bilety online?
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
zakupy online, prawa konsumentów, Dzień Bezpiecznego Internetu, zakupy internetowe, zakupy w Internecie, prawa konsumenta, bezpieczne zakupy