Zakupy online a prawa konsumentów
2010-02-10 11:07
Z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina prawa przysługujące konsumentom dokonujących zakupów on-line na terenie Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii.
Przeczytaj także: Black Friday bez haczyków. Poradnik dla seniorów
ECK podaje, iż dokonując zakupów on-line konsument ma prawo do:- jasnej i pełnej informacji o oferowanych towarach i usługach – jeszcze przed złożeniem zamówienia;
- pisemnego potwierdzenia informacji o dokonaniu zakupu. Warto wydrukować stronę, na której pojawia się potwierdzenie złożenia zamówienia. Nie później niż w chwili dostawy konsument powinien otrzymać w formie pisemnej lub na innym trwałym nośniku potwierdzenie zawarcia umowy o określonej treści;
- konsument powinien zostać poinformowany o prawie do odstąpienia od umowy w ciągu 7 dni roboczych lub dłuższym bez ponoszenia kosztów (z wyjątkiem kosztów zwrotu towaru do sprzedawcy). Prawa do odstąpienia nie stosuje się m.in. do umów o usługi zakwaterowania, transportu, turystyczne oraz zakupu przez licytację.
ECK doradza, aby w pierwszej kolejności sprawdzić adres i numer telefonu do przedsiębiorcy. Nie powinniśmy zakładać, że przedsiębiorca ma siedzibę w Polsce tylko dlatego, że jego adres internetowy ma skrót .pl . Może bowiem okazać się, że polska domena należy do firmy zarejestrowanej np. w Luksemburgu. Wówczas dochodzenie ewentualnych roszczeń może wymagać od nas większego wysiłku, niż w przypadku sklepu zlokalizowanego w Polsce.
Warto upewnić się, czy przedsiębiorca deklaruje reguły zachowania prywatności (tzw. politykę prywatności) i wskazuje, w jakim trybie będą przetwarzane dane osobowe. Istotne jest, aby nasze dane były bezpieczne i nie wyciekły w niepowołane ręce.
Eksperci radzą, aby przy zakupie urządzenia elektrycznego, koniecznie sprawdzić, czy odpowiada ono technicznym wymogom w danym kraju. Ponadto powinniśmy upewnić się, czy jego gwarancja będzie honorowana w kraju, w którym będziemy to urządzenie używać, a jeżeli zajdzie konieczność zwrotu towaru do sprzedawcy w jego kraju, to warto wyjaśnić jak przebiegać będzie procedura zwrotu produktu.
Przedsiębiorcy mają obowiązek podawania pełnej ceny za sprzedawany produkt, jednak zanim podejmiemy decyzję o zakupie, zaleca się przeprowadzenie kalkulacji wysokości dodatkowych kosztów zakupu, aby uniknąć nieprzyjemnej niespodzianki przy odbiorze przesyłki. Kupując na odległość, płacimy nie tylko cenę produktu, ale również ponosimy koszty dostawy czy przesyłki pocztowej lub paczki, albo cło, gdy kupujemy spoza Unii, np. ze Szwajcarii lub USA.
Przeczytaj także:
Zakupy online w krajach egzotycznych - 7 porad
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
zakupy online, prawa konsumentów, Dzień Bezpiecznego Internetu, zakupy internetowe, zakupy w Internecie, prawa konsumenta, bezpieczne zakupy