Rękojmia za wady fizyczne rzeczy sprzedanej
2010-02-01 11:42
Przeczytaj także: Prawa konsumenta. Nowe zasady rękojmi i gwarancji
Wybór tego jakie uprawnienie zostanie zrealizowane (odstąpienie od umowy albo żądanie obniżenia ceny) należy wyłącznie do kupującego. Dopiero jeśli kupujący postanowi odstąpić od umowy, to sprzedający może zaproponować niezwłoczną wymianę rzeczy na nową lub jej naprawę czemu kupujący nie będzie mógł się sprzeciwić (pod warunkiem, że już wcześniej rzecz nie była przez sprzedającego naprawiona lub wymieniona).
Istotnym warunkiem skorzystania z ww. uprawnień przez kupującego jest to, że nie wiedział on o istnieniu wady w chwili zawarcia umowy (art. 557 § 1 kc). Ustawodawca wyszedł z założenia, że wiedza o wadach kupowanej rzeczy oznacza akceptację kupującego nabycia rzeczy wadliwej. Dlatego też w przypadku zakupu rzeczy, która była np. przeceniona z uwagi na jakieś jej defekty i kupujący o tym wiedział, nie będzie można skorzystać z rękojmi za wady fizyczne, przez które to rzecz została przeceniona.
W stosunkach z udziałem konsumentów zastosowanie mają przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2002 r., Nr 141, poz. 1176 ze zm.). Zgodnie z jej art. 7 sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową, gdy kupujący w chwili zawarcia umowy o tej niezgodności wiedział lub, oceniając rozsądnie, powinien był wiedzieć. To samo odnosi się do niezgodności, która wynikła z przyczyny tkwiącej w materiale dostarczonym przez kupującego.
Dla zwolnienia sprzedawcy od odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady nie wystarczy, że kupujący mógł – przy dołożeniu należytej staranności – wadę zauważyć. Sprzedawca odpowiada bowiem również za wady jawne, jeśli nie były kupującemu znane.
III. Termin na zgłoszenie sprzedającemu wady
Kupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu miesiąca od jej wykrycia, a w wypadku gdy zbadanie rzeczy jest w danych stosunkach przyjęte, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu miesiąca po upływie czasu, w którym przy zachowaniu należytej staranności mógł ją wykryć. Uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne wygasają po upływie roku, a gdy chodzi o wady budynku - po upływie lat trzech, licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.
Przeczytaj także:
Koniec rękojmi w sprzedaży konsumenckiej
1 2
Więcej na ten temat:
rękojmia, rękojmia za wady fizyczne, uprawnienia kupującego, reklamacja, prawa konsumenta