Zamówienia publiczne: zawieranie umów po noweli
2010-01-27 10:43
Przeczytaj także: Zamówienia publiczne: szybsze postępowania
Najważniejsze postanowienia dotyczące zawierania umów w sprawie zamówień publicznych:- Zawarcie umowy w sprawie realizacji zamówienia publicznego będzie możliwe dopiero po bezskutecznym upływie okresu przeznaczonego na wniesienie ewentualnego odwołania od wyniku przetargu (tzw. klauzula standstill), czyli po upływie od 5 do 15 dni, w zależności od okoliczności. Obecnie zawarcie umowy może nastąpić w terminie nie krótszym niż 10 lub 7 dni od przekazania zawiadomienia o wyborze oferty – czyli po bezskutecznym upływie terminów do wniesienia protestów.
- Zakaz wcześniejszego zawierania umów będzie doznawał wielu wyjątków, zwalniających zamawiającego z obowiązkowego okresu zawieszenia, bez względu na to, czy minął termin do wniesienia środka odwoławczego. Obecnie zamawiający może zawrzeć wcześniej umowę wyłącznie w przypadku gdy w postępowaniu złożono tylko jedną ofertę.
- W przypadku wniesienia przez przedsiębiorcę odwołania, zamawiający nie może zawrzeć umowy aż do czasu ogłoszenia przez Izbę Zamówień Publicznych wyroku lub postanowienia kończącego postępowanie odwoławcze. Zamawiający może złożyć wniosek do Izby o uchylenie tego zakazu, jeżeli niezawarcie umowy mogłoby spowodować negatywne skutki dla interesu publicznego, przewyższające korzyści związane z koniecznością ochrony wszystkich interesów, w odniesieniu do których zachodzi prawdopodobieństwo doznania uszczerbku w wyniku czynności zamawiającego. Nowelizacja tego nie zmieni.
- Obecnie wadliwa umowa jest nieważna z mocy samego prawa, na nieważność umowy każdy może się powołać, a wyrok sądu jedynie nieważność potwierdza.
- Nowe przepisy spowodują, że wadliwa umowa dopiero będzie mogła zostać unieważniona w drodze orzeczenia Izby lub sądu. To wyrok będzie decydował o unieważnieniu umowy z przyczyn określonych w przepisach ustawy. Unieważnienie umowy będzie odnosiło skutek od momentu jej zawarcia.
- Umowa będzie mogła zostać unieważniona nie tylko na skutek zastosowania środków odwoławczych w postaci odwołania lub skargi, ale także Prezes Urzędu będzie mógł wystąpić do sądu o jej unieważnienie, np. jeśli została zawarta w części wykraczającej poza określenie przedmiotu zamówienia zawarte w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
- zamawiający nie zamieścił ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych;
- zamawiający nie przekazał ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich;
- zamawiający zastosował tryb negocjacji bez ogłoszenia (czyli zamówienia z wolnej ręki) o ile nie wykaże, że miał uzasadnione podstawy, aby sądzić, że działa zgodnie z ustawą, a umowa została zawarta odpowiednio po upływie 5 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy w Biuletynie Zamówień Publicznych, albo po upływie 10 dni od dnia publikacji takiego ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
- zamawiający uniemożliwił składanie ofert orientacyjnych wykonawcom niedopuszczonym dotychczas do udziału w dynamicznym systemie zakupów lub udzielił zamówienia na podstawie umowy ramowej w niewłaściwym terminie.
oprac. : eGospodarka.pl