Prawa i obowiązki konsumentów
2010-01-27 09:33
Przeczytaj także: Nietrafiony prezent świąteczny a prawo do reklamacji i zwrotu
Co zrobić, jeśli uzasadniona reklamacja jest odrzucona?
Sprzedawcy stosują różne metody, żeby uniknąć odpowiedzialności z tytułu niezgodności towaru z umową lub zniechęcić konsumenta do dochodzenia od nich roszczeń.
Jeśli zamiast przyjąć reklamację, sprzedawca odsyła konsumenta do producenta lub do serwisu, konsument nie powinien rezygnować, ale podkreślić, że to sprzedawca jest dla niego stroną umowy i ma obowiązek przyjąć reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową.
Jeśli sprzedawca odrzuca reklamację jako niezasadną, powołując się na opinię powołanego przez siebie rzeczoznawcy – konsument powinien pamiętać, że taka opinia nie jest rozstrzygająca dla sprawy ani wiążąca dla niego i może w dalszym ciągu dochodzić swoich praw.
Kiedy sprzedawca odrzuci reklamację, można skierować sprawę do:
- mediacji przez Inspekcję Handlową,
- sądu konsumenckiego (przy Inspekcji Handlowej),
- do sądu powszechnego, korzystając z trybu postępowania uproszczonego,
- sądu powszechnego w postępowaniu zwykłym.
Gwarancja
Pan Leszek kupił wymarzony telewizor. Niestety po dwóch miesiącach użytkowania telewizor się zepsuł. Zastanawia się, co zrobić. Czyta kartę gwarancyjną, którą wydał mu sprzedawca przy telewizorze.
Wokół pojęcia gwarancji narosło wiele nieporozumień. Do błędnych należą między innymi następujące przekonania konsumentów, że:
- reklamację mogą składać tylko wtedy, gdy ”mają gwarancję”,
- warunki gwarancji są regulowane przepisami prawa, a więc są jednakowe dla wszystkich,
- producenci mają obowiązek udzielania gwarancji na niektóre towary.
Przeczytaj także:
7 porad, jak nie wpaść w zakupowe pułapki w Black Friday
oprac. : Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
Więcej na ten temat:
konsumenci, prawa konsumentów, prawo do reklamacji, gwarancja, zwrot towaru, ochrona konsumentów