Jak mądrze wziąć pożyczkę lub kredyt?
2009-12-20 01:22
Przeczytaj także: Senior w banku
Podpisałeś umowę? Masz jeszcze 10 dni na zmianę decyzji.
Może się zdarzyć, że Twoja decyzja o zaciągnięciu kredytu nie była właściwa albo już po podpisaniu umowy – natrafiłeś na lepszą ofertę bądź znalazłeś inne źródło finansowania wydatków. A może po uważnej lekturze umowy znalazłeś w niej niekorzystne dla siebie zapisy. Wszystko jedno, jaki jest powód - masz zagwarantowane 10 dni, a w przypadku tzw. umów na odległość czyli zawieranych np. przez Internet – 14 dni na zmianę decyzji!
Kredytodawca ma obowiązek podać w umowie informację o terminie, sposobie i skutkach odstąpienia od umowy przez konsumenta oraz wręczyć mu - przy zawarciu umowy, wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy, z oznaczeniem swojego imienia, nazwiska (nazwy) i adresu zamieszkania (siedziby).
Pamiętaj: oświadczenie o odstąpieniu od umowy kredytu musi być złożone na piśmie w ustawowym terminie.
Co robić, gdy kredytodawca działa niezgodnie z umową?
Może się zdarzyć, że kredytodawca nieprawidłowo wykonuje postanowienia umowy albo ich w ogóle nie wykonuje np. nie zawiadamia o zmianie wysokości opłat czy oprocentowania albo nie wypłaca części kredytu.
Pamiętaj, jesteś równoprawną stroną umowy!
Masz prawo żądać od kredytodawcy wyjaśnienia Twoich wątpliwości dotyczących warunków umowy i jej realizacji. Jeśli nie jesteś pewien czy masz rację bądź chcesz uzyskać informację prawną, pomogą Ci eksperci bezpłatnej Infolinii Konsumenckiej czynnej codziennie w godz. 9.00- 17.00 pod numerem: 0 800 800 008.
Reklamację związaną z nieprawidłowym wykonaniem umowy przez kredytodawcę powinieneś złożyć pisemnie. Jeśli Twoje działanie nie przyniesie rezultatów, a w przypadku banków i spółdzielczych kas oszczędnościowo - kredytowych – gdy nie udzielą one odpowiedzi na reklamację w terminie 30 dni od dnia jej złożenia, możesz skorzystać z pomocy instytucji lub organizacji zajmujących się ochroną praw konsumentów:
- Powiatowi lub miejscy rzecznicy konsumentów,
- Stowarzyszenie Konsumentów Polskich,
- Federacja Konsumentów,
- między konsumentami a bankami - Arbiter Bankowy,
- między konsumentami a spółdzielczymi kasami oszczędnościowo – kredytowymi - Spółdzielczy Arbitraż Konsumencki,
- między konsumentami a przedsiębiorstwami zrzeszonymi w Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (KPF) - na naruszenie Zasad Dobrych Praktyk (kodeks etyczny obowiązujący w Konferencji) – Komisja Etyki przy KPF.
oprac. : Stowarzyszenie Konsumentów Polskich