Rynek przewozów lotniczych a interesy konsumentów
2010-01-18 13:45
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Rynek lotniczy 2014
Rynek lotniczych przewozów pasażerskich w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. W 2006 roku samolotami podróżowało 15 milionów osób (wzrost o 3 miliony osób w porównaniu z 2005 rokiem). Wynika to przede wszystkim z rozwoju tanich linii lotniczych. Obecnie 95% nowych pasażerów korzystających z usług lotniczych to klienci tanich linii. W efekcie udział w rynku największego polskiego przewoźnika Polskich Linii Lotniczych LOT spadł z prawie 44% w 2005 roku do prawie 34% w 2006 roku. Udział rynkowy tanich linii (między innymi Ryanair, CentralWings, Wizzair, GermanWings, SkyEurope) zwiększył się w tym czasie z 31,4% do 46,2%. Rozbudowa lotnisk regionalnych może być w przyszłości impulsem do dalszego rozwoju tanich linii w Polsce.fot. mat. prasowe
W odpowiedzi na rozwój tanich linii lotniczych największy polski przewoźnik PLL LOT obniżył ceny i zwiększył częstotliwość kursów na najpopularniejszych połączeniach. Jednocześnie atrakcyjność cenowa tanich przewoźników zaczyna nieco maleć, w miarę jak tanie linie wprowadzają nowe opłaty np. opłaty za bagaż nadawany na lotnisku.
Krajowy urząd regulacyjny
W 2002 roku uchwalono w Polsce Ustawę Prawo lotnicze , na mocy której powołano między innymi organ regulacyjny rynku - Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC).
Do kompetencji organu regulacyjnego należy między innymi:
- organizowanie rynku przewozów lotniczych,
- wprowadzenie do polskiego systemu prawnego międzynarodowych przepisów i wymagań technicznych i operacyjnych oraz nadzór nad ich przestrzeganiem,
- licencjonowanie personelu lotniczego i technicznego oraz jego okresowe kontrole,
- nadzór nad organizacjami prowadzącymi działalność lotniczą, nad organizacjami produkującymi i obsługującymi statki powietrzne i sprzęt lotniczy, lotniskami i lądowiskami.
oprac. : Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
Przeczytaj także
-
Rynek lotniczy 2012
-
Rynek lotniczy w Polsce 2010
-
Polski rynek lotniczy zasilą kolejni przewoźnicy
-
Rynek lotniczy cargo. Zyskają Chiny, straci Europa i USA
-
Lot uruchamia nowe połączenia do Azji. Wraca też na stare kierunki
-
Europejskie linie lotnicze nierentowne
-
Wakacyjne podróże samolotem - poradnik
-
Kosztowne opłaty za bagaż w samolocie
-
Co może zawierać bagaż rejestrowany i podręczny?