eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckieRynek telekomunikacyjny a interesy konsumentów

Rynek telekomunikacyjny a interesy konsumentów

2010-01-12 10:18

Przeczytaj także: Firmy a rynek telekomunikacyjny 2008


Rynek usług dostępu szerokopasmowego do sieci Internet w Polsce zdominowany jest przez siedmiu operatorów telekomunikacyjnych. Trzech z nich (TP S.A., Netia S.A. i Dialog S.A.) to przedstawiciele rynku telefonii stacjonarnej, natomiast czterech pozostałych (UPC Sp. z o.o., VECTRA S.A., Multimedia Polska S.A. i Aster City Cable Sp. z o.o.) to najwięksi w Polsce dostawcy usług telewizji kablowej. Podobnie, jak w przypadku telefonii stacjonarnej, pomimo coraz większej liczby dostawców Internetu na rynku, Telekomunikacja Polska zachowuje wysokie udziały rynkowe.

fot. mat. prasowe

Źródło: Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego za rok 2006, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Warszawa, 2007


Krajowy urząd regulacyjny

Organem regulacyjnym rynku telekomunikacyjnego jest Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (Prezes UKE) powołany w 2000 roku jako Prezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji. Prezes UKE działa obecnie na podstawie dwóch aktów prawnych:
  • ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. Nr 171, poz. 1800
    z późn. zm.),
  • ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe (Dz. U. Nr 130, poz. 1188, z późn. zm.).
Kompetencje Prezesa UKE w odniesieniu do rynku telekomunikacyjnego to między innymi:
  • kontrola cenników i regulaminów świadczenia usług - przedsiębiorca wyznaczony do świadczenia usługi powszechnej (jest nim Telekomunikacja Polska S.A.) jest zobowiązany do przedkładania Prezesowi UKE projektu cennika usługi powszechnej,
  • rozstrzyganie sporów międzyoperatorskich,
  • analiza i ocena funkcjonowania rynku telekomunikacyjnego,
  • uczestnictwo w pracach legislacyjnych i przedkładanie własnych propozycji rozwiązań prawnych.
Jednym z najważniejszych narzędzi regulacyjnych Prezesa UKE jest zatwierdzanie i możliwość wpływu na kształt tzw. oferty ramowej przygotowywanej przez operatora o znaczącej pozycji rynkowej. Działania Prezesa UKE w tym zakresie znacząco przyczyniły się do rozwoju konkurencji na rynku telekomunikacyjnym, zwłaszcza, że nowelizacja Ustawy Prawo telekomunikacyjne z grudnia 2005 roku nadała decyzjom Prezesa UKE rygor natychmiastowej wykonalności.

W maju 2006 roku Prezes UKE wprowadził nową ramową ofertę określającą warunki zawierania przez Telekomunikację Polską z innymi operatorami umów dzierżawy łączym telekomunikacyjnych. Oferta dotyczyła dostępu do tzw. lokalnej pętli abonenckiej na potrzeby sprzedaży usług szerokopasmowej transmisji danych (Bitstream Access - BSA). Obniżenie opłat za dzierżawę łączy umożliwiło alternatywnym operatorom oferowanie usług dostępu do Internetu szerokopasmowego abonentom TP SA.

W czerwcu 2006 roku Prezes UKE zobowiązał Telekomunikację Polską do przygotowania nowej oferty ramowej dotyczącej dostępu do lokalnej pętli abonenckiej, a w październiku 2006 roku zaakceptował zmienioną ofertę TP SA. W efekcie nastąpiło tzw. uwolnienie pętli lokalnej (LLU – Local Loop Unbound ). Ta decyzja Prezesa UKE oznacza, że operatorzy alternatywni mogą dzierżawić od TP SA odcinek sieci telefonicznej od centrali do gniazdka abonenta i oferować własne usługi.

poprzednia  

1 ... 3 4 5 ... 10

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: