Rynek telekomunikacyjny a interesy konsumentów
2010-01-12 10:18
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Firmy a rynek telekomunikacyjny 2008
Dopiero w 2005 roku, głównie dzięki aktywności krajowego urzędu regulacyjnego, rozpoczął się prawdziwy proces liberalizacji rynku. Działalność uruchamiają nowi operatorzy, ceny usług stopniowo spadają, jednak udziały rynkowe Telekomunikacji Polskiej, zatrudniającej ponad 27 000 osób utrzymują się na wysokim poziomie.Na polskim rynku można zaobserwować tendencję charakterystyczną dla innych rynków europejskich tj. malejące znaczenie telefonii stacjonarnej na rzecz usług telefonii komórkowej i usług internetowych (wykres 3.1). Spadają przychody z telefonii stacjonarnej, rosną natomiast przychody operatorów komórkowych i dostawców Internetu. W Polsce proces wypierania telefonii stacjonarnej przez nowe technologie telekomunikacyjne zachodzi jednak wolniej, niż w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej.
fot. mat. prasowe
Telefonia stacjonarna
Popularność telefonii stacjonarnej w Polsce od kilku lat maleje, co spowodowane jest gwałtownym rozwojem telefonii komórkowej oraz rynku internetowego. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego w 2006 roku ubyło 480 000 linii telefonii stacjonarnej. Wykres 3.2 przedstawia strukturę tego rynku w latach 2001-2006. Z każdym kolejnym rokiem rosną udziały operatorów alternatywnych w rynku, jednak proces ten jest bardzo powolny.
fot. mat. prasowe
Przez długi okres Telekomunikacja Polska była jedynym operatorem na rynku połączeń lokalnych – największym i najważniejszym rynku telefonii stacjonarnej. W listopadzie 2004 roku Przez Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty (URTiP) wydał decyzję umożliwiającą szwedzkiej spółce Tele2 oferowanie połączeń lokalnych. Wprowadzony mechanizm był następujący: Tele2 wykorzystując odpłatnie istniejącą infrastrukturę sieciową należącą do TP SA mogła oferować konsumentom niższe opłaty za połączenia telefoniczne. Konsumenci chcący korzystać z usług nowego operatora pozostawali abonentami TP SA, w efekcie płacili miesięczny abonament Telekomunikacji Polskiej a rachunek za wykonane rozmowy wystawiał Tele2.
oprac. : Stowarzyszenie Konsumentów Polskich