Imprezy turystyczne: zmiana ceny a umowa
2009-12-29 01:10
Wzrastająca z roku na rok liczba osób korzystających z usług organizatorów turystyki i pośredników turystycznych spowodowały wzrost zainteresowania wszelkiego rodzaju zagadnieniami związanymi ze specyfiką "umowy o imprezę turystyczną". Jednym z takich zagadnień wymagających bliższej analizy jest możliwość dokonywania zmiany ceny imprezy po zawarciu umowy.
Przeczytaj także: Prawa konsumenta a obowiązki organizatora turystyki
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz.U. 2004, Nr 223, poz. 2268 z późn. zm) organizator turystyki lub pośrednik turystyczny proponujący klientom imprezy turystyczne, udostępniając odpowiednie informacje pisemne, a w szczególności broszury, foldery lub katalogi, zobowiązany jest wskazać w sposób dokładny i zrozumiały cenę imprezy lub usługi turystycznej albo sposób jej ustalenia. Powinna być ona podana w sposób kompletny. Wyraźnie powinny być wskazane wszystkie usługi, które umowa obejmuje, w tym również cena usług tzw. fakultatywnych, o czym bardzo często się zapomina.Z uwagi na to, iż coraz częściej umowy o imprezę turystyczną zawierane są z dużym wyprzedzeniem, istotna jest kwestia możliwości dokonywania zmian poszczególnych elementów umowy. Zgodnie z zasadą pacta sunt servanda każda ze stron umowy, co do zasady związana jest jej postanowieniami. Dotyczy to również ceny, stanowiącej niewątpliwie istotny element umowy.
Ustawa o usługach turystycznych w art. 17 przewiduje możliwość dokonania zmiany ceny – jej podwyższenia, jednakże tylko i wyłącznie gdy taka możliwość została wyraźnie przewidziana w umowie i pod warunkiem, że organizator udokumentuje wpływ na podwyższenie ceny jednej z następujących okoliczności:
- wzrostu kosztów transportu,
- wzrostu opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za takie usługi, jak lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych,
- wzrostu kursów walut.
W przypadku zaistnienia którejkolwiek z ww. przesłanek organizator turystyki lub pośrednik turystyczny zamierzający podwyższyć cenę imprezy turystycznej powinien niezwłocznie powiadomić o tym klienta, jednocześnie przedstawiając szczegółowe udokumentowanie - wyliczenie uprawniające go do dokonania takiej zmiany. W przeciwnym razie klient będzie mógł skutecznie odmówić dokonania dopłaty. Ponadto klient w takiej sytuacji w zależności od podjętej przez siebie decyzji będzie mógł przyjąć proponowaną zmianę – podwyższenie ceny bądź też na podstawie art. 14 ust. 5 ustawy o usługach turystycznych skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy za natychmiastowym zwrotem całej wpłaconej sumy bez obowiązku zapłaty kary umownej, z uwagi na zmianę istotnego warunku umowy.
Przeczytaj także:
Umowa o świadczenie usług turystycznych - wymogi
Więcej na ten temat:
usługi turystyczne, oferty turystyczne, wyjazdy turystyczne, niedozwolone klauzule, umowa o imprezę turystyczną