Rynek energetyczny a interesy konsumentów
2010-01-05 10:54
Przeczytaj także: Zamrożenie cen prądu - limity rosną do 4000 kWh
Niezbędne jest wprowadzenie na rynku energetycznym mechanizmów pozasądowego rozstrzygania sporów. Pożądana jest przy tym debata z udziałem zainteresowanych stron na temat kształtu tych mechanizmów i ich umiejscowienia instytucjonalnego. Możliwe rozwiązania obejmują między innymi utworzenie sądu polubownego przy organie regulacyjnym (tak, jak ma to miejsce w przypadku usług telekomunikacyjnych w Polsce) oraz powołanie niezależnego organu ochrony odbiorców paliw i energii (na wzór organizacji Energy Watch w Wielkiej Brytanii).
Warto również podkreślić korzyści płynące z rozwoju infrastruktury energetycznej, w szczególności instalacji elektronicznych układów pomiarowo-rozliczeniowych zastępujących dotychczasowe liczniki. Takie rozwiązanie jest bardzo kosztowne jednak przynosi bardzo wiele korzyści i w długim okresie stanowi opłacalną inwestycję. Nowoczesne konstrukcje są odporne na oddziaływanie polem magnetycznym oraz umożliwiają zdalną detekcja ingerencji w układy pomiarowe, co zmniejsza ryzyko kradzieży prądu, a tym samym ogranicza możliwość ewentualnych sporów konsumentów z dostawcami energii.
Najnowsze liczniki charakteryzują się ponadto godzinową rejestracją danych, co pozwala z jednej strony na kontrolę zużycia energii, a w efekcie racjonalizacji jej zużycia,
z drugiej zaś strony pozyskane w ten sposób informacje umożliwiają lepszą orientację co do cen i ułatwiają wybór sprzedawcy energii. Urządzenia te umożliwiają również kontrolę jakości energii i dostarczają konsumentom materiału dowodowego w przypadku ewentualnych sporów z przedsiębiorstwem energetycznym.
Instalacja nowych układów jest stopniowo prowadzona w państwach członkowskich UE, kompleksową wymianę układów pomiarowo-rozliczeniowych oraz instalację systemu umożliwiającego przetwarzanie i udostępnianie pomiarów przeprowadził między innymi włoski dostawca energii Enel.
Dokumentem wyznaczającym ramy przyszłych działań mających na celu poprawę pozycji konsumentów na rynku energetycznym może być Europejska Karta Praw Odbiorców Energii, opracowywana obecnie na forum Komisji Europejskiej. Karta stanowi kompleksowy dokument określający prawa odbiorców energii i gazu dotyczące umów, informacji przekazywanych odbiorcom, cen, rozstrzygania sporów i ochrony przed nieuczciwymi praktykami handlowymi.
oprac. : Stowarzyszenie Konsumentów Polskich