Rynek energetyczny a interesy konsumentów
2010-01-05 10:54
Przeczytaj także: Zamrożenie cen prądu - limity rosną do 4000 kWh
Ocena funkcjonowania krajowego organu regulacyjnego i pozycji konsumentów na rynku energetycznym
Pozycję konsumentów na rynku energetycznym w Polsce należy ocenić jako bardzo słabą. Po pierwsze, brak mechanizmów konkurencyjnych na tym rynku powoduje, że ceny energii w Polsce należą do najwyższych w Europie.
Po drugie, poważne zastrzeżenia budzą praktyki przedsiębiorstw energetycznych: masowe oskarżanie konsumentów o nielegalny pobór prądu, błędne rozliczenia zużycia energii, zła jakość dostarczanej energii elektrycznej i gazu itp. Należy przy tym podkreślić, że niniejsze opracowanie zawiera jedynie przegląd powtarzających się skarg konsumentów, nie wyczerpuje jednak długiej listy problemów odbiorców energii w Polsce.
Po trzecie, w przypadkach spornych i konfliktowych konsumenci nie mają praktycznie możliwości skutecznego dochodzenia swoich praw. Po części jest to wynikiem niewiedzy konsumentów na temat rynku energetycznego i mechanizmów jego funkcjonowania, jednak głównym powodem niewielkiej ochrony odbiorców energii w Polsce jest brak odpowiednich rozwiązań prawnych i instytucjonalnych, w szczególności dotyczących kompetencji organu regulacyjnego.
Prawo energetyczne przyznaje Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki kompetencje do rozstrzygania sporów w sprawach dotyczących:
- odmowy przyłączenia do sieci
- odmowy zawarcia umowy sprzedaży energii lub gazu
- odmowy zawarcia umowy o świadczenie usługi przesyłania lub dystrybucji energii lub gazu
- odmowy zawarcia umowy transportu
- ustalenia warunków świadczenia usług przesyłowych lub dystrybucji paliw i energii, albo nieuzasadnionego wstrzymania ich dostaw.
W praktyce wszystkie najważniejsze problemy konsumentów na rynku energetycznym przedstawione w niniejszym opracowaniu mogą zostać rozstrzygnięte wyłącznie na drodze sądowej. Konsumenci, nie tylko na rynku energetycznym, rzadko decydują się na tę drogę dochodzenia roszczeń, ze względu na długi czas i koszty postępowania.
Warto podkreślić dobrą wolę regulatora i jego wysiłki (w ramach mocno ograniczonych kompetencji) w celu pomocy konsumentom, takie jak powołanie instytucji Rzecznika Odbiorców Paliw i Energii, rozbudowa strony internetowej www.ure.gov.pl i zamieszczanie na niej porad i wyjaśnień, współpraca z mediami (cykliczny dodatek w dzienniku „Rzeczpospolita” poświęcony rynkowi energii), współpraca z rzecznikami konsumentów i organizacjami konsumenckimi. Działania te są jednak zdecydowanie niewystarczające.

oprac. : Stowarzyszenie Konsumentów Polskich