Rynek pocztowy a interesy konsumentów
2009-12-25 01:55
Przeczytaj także: Prywatni operatorzy pocztowi VI-XII 2008
Ponad 26% skarg na Infolinii Konsumenckiej dotyczy opóźnień w doręczaniu przesyłek. Potwierdzają to wyniki badania terminowości doręczeń przeprowadzonego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej w okresie 11.2006 – 03.2007: terminowość dostarczania przesyłek przez Pocztę Polską jest znacznie niższa od standardów przewidzianych w dyrektywach europejskich. Duży wpływ na tak niskie wskaźniki miał z pewnością strajk pracowników Poczty Polskiej w okresie listopad-grudzień 2006 roku.
fot. mat. prasowe
Warto podkreślić, że opóźnienia w doręczaniu przesyłek utrudniają konsumentom komunikację nie tylko bezpośrednio, wpływają ponadto na pozycję konsumentów na innych rynkach. Przykładowo, rachunki za usługi telekomunikacyjne i energetyczne często dochodzą do konsumentów zbyt późno, w efekcie konsumenci nie mają możliwości dokonania opłaty w wyznaczonym terminie i zmuszeni są do płacenia odsetek za zwłokę.
Polscy konsumenci skarżą się ponadto na uszkodzenia przesyłek, kradzież zawartości lub naruszenie tajemnicy korespondencji. Z kontroli bezpieczeństwa obrotu pocztowego przeprowadzonej przez UKE w 2006 roku wynika, że kradzieże zawartości przesyłek, w szczególności paczek pocztowych zdarzają się często. Brakuje jednolitego systemu informatycznego pozwalającego efektywnie śledzić przesyłki rejestrowane, odpowiednich procedur w zakresie doboru i szkolenia personelu pracującego bezpośrednio przy przesyłkach pocztowych oraz zabezpieczeń technicznych.
Ocena funkcjonowania krajowego organu regulacyjnego i pozycji konsumentów na rynku pocztowym
Urząd Komunikacji Elektronicznej prowadzi wiele działań mających na celu poprawę funkcjonowania rynku pocztowego, zwłaszcza w odniesieniu do ochrony interesów konsumentów. Działania te obejmują w szczególności:
- monitorowanie rynku i działalności operatora publicznego – w 2006 roku przeprowadzono kontrole terminowości doręczania przesyłek, przystosowania placówek pocztowych do obsługi osób niepełnosprawnych, bezpieczeństwa obrotu paczkowego, trybu i sposobu rozpatrywania reklamacji, dostępności czasowej do świadczonych usług, funkcjonowania agencji pocztowych;
- bezpośrednią pomoc konsumentom – przejrzysta strona internetowa www.uke.gov.pl zawierająca podstawowe informacje przydatne konsumentom, utworzenie pozasądowego systemu rozstrzygania sporów (Sąd Polubowny, mediacje), powołanie Centrum Informacji Konsumenckiej;
- komunikację z organizacjami konsumenckimi – wymiana informacji i doświadczeń.
oprac. : Stowarzyszenie Konsumentów Polskich