eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Rynek pocztowy a interesy konsumentów

Rynek pocztowy a interesy konsumentów

2009-12-25 01:55

Przeczytaj także: Prywatni operatorzy pocztowi VI-XII 2008


Ponad 26% skarg na Infolinii Konsumenckiej dotyczy opóźnień w doręczaniu przesyłek. Potwierdzają to wyniki badania terminowości doręczeń przeprowadzonego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej w okresie 11.2006 – 03.2007: terminowość dostarczania przesyłek przez Pocztę Polską jest znacznie niższa od standardów przewidzianych w dyrektywach europejskich. Duży wpływ na tak niskie wskaźniki miał z pewnością strajk pracowników Poczty Polskiej w okresie listopad-grudzień 2006 roku.

fot. mat. prasowe

Źródło: Urząd Komunikacji Elektronicznej


Warto podkreślić, że opóźnienia w doręczaniu przesyłek utrudniają konsumentom komunikację nie tylko bezpośrednio, wpływają ponadto na pozycję konsumentów na innych rynkach. Przykładowo, rachunki za usługi telekomunikacyjne i energetyczne często dochodzą do konsumentów zbyt późno, w efekcie konsumenci nie mają możliwości dokonania opłaty w wyznaczonym terminie i zmuszeni są do płacenia odsetek za zwłokę.

Polscy konsumenci skarżą się ponadto na uszkodzenia przesyłek, kradzież zawartości lub naruszenie tajemnicy korespondencji. Z kontroli bezpieczeństwa obrotu pocztowego przeprowadzonej przez UKE w 2006 roku wynika, że kradzieże zawartości przesyłek, w szczególności paczek pocztowych zdarzają się często. Brakuje jednolitego systemu informatycznego pozwalającego efektywnie śledzić przesyłki rejestrowane, odpowiednich procedur w zakresie doboru i szkolenia personelu pracującego bezpośrednio przy przesyłkach pocztowych oraz zabezpieczeń technicznych.

Ocena funkcjonowania krajowego organu regulacyjnego i pozycji konsumentów na rynku pocztowym


Urząd Komunikacji Elektronicznej prowadzi wiele działań mających na celu poprawę funkcjonowania rynku pocztowego, zwłaszcza w odniesieniu do ochrony interesów konsumentów. Działania te obejmują w szczególności:
  • monitorowanie rynku i działalności operatora publicznego – w 2006 roku przeprowadzono kontrole terminowości doręczania przesyłek, przystosowania placówek pocztowych do obsługi osób niepełnosprawnych, bezpieczeństwa obrotu paczkowego, trybu i sposobu rozpatrywania reklamacji, dostępności czasowej do świadczonych usług, funkcjonowania agencji pocztowych;
  • bezpośrednią pomoc konsumentom – przejrzysta strona internetowa www.uke.gov.pl zawierająca podstawowe informacje przydatne konsumentom, utworzenie pozasądowego systemu rozstrzygania sporów (Sąd Polubowny, mediacje), powołanie Centrum Informacji Konsumenckiej;
  • komunikację z organizacjami konsumenckimi – wymiana informacji i doświadczeń.

poprzednia  

1 ... 5 6 7 8

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: