Rynek pocztowy a interesy konsumentów
2009-12-25 01:55
Przeczytaj także: Prywatni operatorzy pocztowi VI-XII 2008
Podmioty działające na rynku pocztowym funkcjonują w czterech obszarach:
- zastrzeżonym dla operatora publicznego,
- wymagającym uzyskania zezwolenia,
- wymagającym wpisu do rejestru operatorów pocztowych,
- całkowicie wolnym (druki bezadresowe).
Przedmiotem działalności operatora publicznego jest w szczególności:
- świadczenie usług pocztowych o charakterze powszechnym (przyjmowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek listowych, przesyłek poleconych, przesyłek z zadeklarowaną wartością i paczek pocztowych oraz realizowanie przekazów pocztowych),
- wykonywanie w ograniczonym zakresie czynności bankowych,
- emitowanie i wprowadzanie do obiegu znaczków pocztowych,
- kolportaż prasy i wydawnictw,
- prowadzenie usług filatelistycznych.
Poza Poczta Polską, w 2006 roku na rynku usług pocztowych istniało 157 operatorów niepublicznych , należy jednak podkreślić, że:
- duża część zarejestrowanych podmiotów nie podjęła działalności pomimo uzyskania wpisu do rejestru
- pozostali operatorzy niepubliczni mają łącznie jedynie około 7% udziału w rynku (rynek przesyłek bez druków bezadresowych).
Liberalizacja rynku
Rynek usług pocztowych w Polsce podlega procesowi stopniowej liberalizacji głównie na skutek sukcesywnego zmniejszenia dotychczasowego obszaru zastrzeżonego dla operatora publicznego w zakresie przesyłek listowych według kryterium wagowego i cenowego.
fot. mat. prasowe
oprac. : Stowarzyszenie Konsumentów Polskich