eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckieRynek pocztowy a interesy konsumentów

Rynek pocztowy a interesy konsumentów

2009-12-25 01:55

Rynek pocztowy a interesy konsumentów

© fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Rynek usług pocztowych stanowi ważny element każdej gospodarki, jego rozwój warunkuje powiem kondycję innych rynków, a więc rynku komunikacji elektronicznej, reklamy, dystrybucji, bankowości czy ubezpieczeń. Usługi pocztowe mają także duże znaczenie dla konsumentów, umożliwiając im lub ograniczając efektywną i łatwą komunikację.

Przeczytaj także: Prywatni operatorzy pocztowi VI-XII 2008

Rynek pocztowy w Polsce


Wprawdzie w ostatnim czasie rozwój Internetu i usług telekomunikacyjnych ograniczył tradycyjne formy komunikacji, jaką są listy, z drugiej strony rozwój handlu elektronicznego (w tym aukcji internetowych) spowodował znaczący przyrost liczby przesyłek.

Ponadto, wraz z rozwojem gospodarki nasila się korespondencja wysyłana przez firmy do innych firm (tzw. wysyłka Business to Business – B2B) oraz do konsumentów (tzw. wysyłka Business to Consumer – B2C). Tego typu korespondencja stanowi ponad 80% rynku przesyłek pocztowych w Polsce (patrz wykres 1.1)

fot. mat. prasowe

Źródło: „Development of competition in the European postal sector”, ECORYS Nederland BV, Rotterdam, lipiec 2005


Polski rynek pocztowy ma nadal ogromne możliwości wzrostu. W Polsce na mieszkańca przypada średnio poniżej 50 przesyłek krajowych rocznie, dla porównania średnia dla Unii Europejskiej wynosi około 200 przesyłek, a w Wielkiej Brytanii i krajach skandynawskich wartości te przekraczają 300 przesyłek rocznie.

Funkcjonowanie rynku pocztowego w Polsce regulują następujące akty prawne:
  • Ustawa z dnia 30 lipca 1997 roku o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej Poczta Polska (Dz. U. Nr 106, poz. 675, z późniejszymi zmianami),
  • Ustawa z dnia 12 czerwca 2003 roku „Prawo pocztowe” (Dz. U. Nr 130, poz. 1188, z późniejszymi zmianami),
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 grudnia 2002 r. w sprawie zapewnienia osobom niepełnosprawnym dostępu do usług pocztowych o charakterze powszechnym (Dz. U. z 2002 r. Nr 217, poz. 1832),
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 13 października 2003 r. w sprawie reklamacji powszechnej usługi pocztowej w zakresie przesyłki rejestrowanej i przekazu pocztowego (Dz. U. z 2003 r., Nr 183, poz. 1795, z późniejszymi zmianami),
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 9 stycznia 2004 r. w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych (Dz. U. z 2004 r., Nr 5, poz. 34
    z późniejszymi zmianami).

 

1 2 ... 8

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: