Jak rozstrzygać spory konsumenckie?
2009-12-10 13:14
Przeczytaj także: Odrzucona reklamacja w banku: sąd to ostateczność
Jak rozwiązać spór z bankiem?
Właściwa metoda:
Bankowy Arbitraż Konsumencki przy Związku Banków Polskich (ZBP).
Jakie spory rozstrzyga dany organ:
Spory związane z usługami bankowymi: umowami rachunku bankowego, umowami kredytowymi, kartami płatniczymi itp.
Przedmiotem postępowania przed Arbitrem Bankowym mogą być jedynie spory powstałe po 1 lipca 2001 roku, w których wartość przedmiotu sporu (np. zaległa rata kredytu, niezapłacona prowizja itp.) nie przekracza kwoty 8000 złotych.
Co należy zrobić, chcąc rozstrzygnąć spór:
Należy przygotować pisemny wniosek o wszczęcie postępowania i wysłać go na adres:
Bankowy Arbitraż Konsumencki
ul. Kruczkowskiego 8
00-380 Warszawa
Ile to kosztuje?
Wraz z wnioskiem konsument musi wnieść opłatę w wysokości 50 złotych, przekazem na rachunek Arbitra Bankowego:
PKO BP S.A. XV/ O Centrum Warszawa
55 1020 1156 0000 7702 0008 8120
Jeśli wartość przedmiotu sporu jest niższa niż 50 złotych, opłata wynosi 20 złotych. W przypadku wygrania sporu przez konsumenta lub zawarcia ugody, konsument uzyskuje zwrot połowy uiszczonej kwoty.
Prawne podstawy działania:
- Uchwała nr 5 XII Walnego Zgromadzenia Związku Banków Polskich z dnia 9 maja 2001 r. w sprawie zmiany Statutu Związku Banków Polskich,
- Uchwała nr 6 XII Walnego Zgromadzenia Związku Banków Polskich z dnia 9 maja 2001 w sprawie poddania się przez banki - członków ZBP - rozstrzygnięciom Arbitra bankowego i wykonywania jego orzeczeń,
- Uchwała nr 7 XII Walnego Zgromadzenia Związku Banków Polskich w sprawie przyjęcia Regulaminu bankowego arbitrażu konsumenckiego.
Dane kontaktowe:
Bankowy Arbitraż Konsumencki
ul. Kruczkowskiego 8
00-380 Warszawa
Tel. (22) 48 68 400
E-mail: arbiter@zbp.pl
![Zimowe wyprzedaże: porady UOKiK [© Lev Dolgatsjov - Fotolia.com] Zimowe wyprzedaże: porady UOKiK](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/wyprzedaz/Zimowe-wyprzedaze-porady-UOKiK-110886-150x100crop.jpg)
oprac. : Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
Przeczytaj także
-
Reklamacja konsumencka. Przedsiębiorco, masz 14 dni na odpowiedź
-
7 porad, jak nie wpaść w zakupowe pułapki w Black Friday
-
Black Friday: tak musi być zaprezentowana cena
-
Prawa konsumenta 2023 - co się zmieni od 1 stycznia?
-
Czym zajmuje się Inspekcja Handlowa? Jak pomaga konsumentom?
-
Wyprawka szkolna - na co zwrócić uwagę, jakie prawa konsumenta przy zakupach stacjonarnych i online?
-
Wakacyjne reklamacje - ile poczekamy na odpowiedź?
-
Karta podarunkowa a prawa konsumenta
-
Black Friday i Cyber Monday. Jakie prawa konsumenta ci przysługują?