Jak rozstrzygać spory konsumenckie?
2009-12-10 13:14
Przeczytaj także: Odrzucona reklamacja w banku: sąd to ostateczność
Jak rozwiązać spór z operatorem telekomunikacyjnym lub pocztowym?
Właściwa metoda:
Mediacja lub Sąd Polubowny przy Prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE).
Jakie spory rozstrzyga dany organ:
Spory związane z usługami telefonii stacjonarnej i komórkowej, usługami dostępu do Internetu, usługami pocztowymi.
Co należy zrobić, chcąc rozstrzygnąć spór:
Należy złożyć wniosek o przeprowadzenie mediacji (do delegatury UKE właściwej ze względu na miejsce zamieszkania konsumenta) lub wniosek o rozpoznanie sprawy przed Stałym Polubownym Sądem Konsumenckim (do siedziby Sądu). Lista delegatur UKE oraz wzory wniosków znajdują się na stronie internetowej Urzędu Komunikacji Elektronicznej www.uke.gov.pl
Ile to kosztuje?
Złożenie wniosku o przeprowadzenie mediacji jest bezpłatne. Jeśli natomiast do reprezentowania nas podczas mediacji wyznaczymy pełnomocnika, nie będącego naszym małżonkiem lub najbliższym członkiem rodziny, musi on uiścić opłatę skarbową w wysokości 17 złotych. Przy złożeniu wniosku o rozpoznanie sprawy przed Stałym Polubownym Sądem Konsumenckim należy wnieść opłatę w wysokości 100 złotych. Postępowanie w sądzie polubownym może wiązać się również z dodatkowymi wydatkami np. pokryciem kosztów wynagrodzenia rzeczoznawcy, powołanego w celu wydania ekspertyzy. W przypadku wygrania sporu przez konsumenta, uzyskuje on zwrot opłaty w całości, w przypadku zawarcia ugody konsument uzyskuje zwrot połowy uiszczonej kwoty (50 zł).
Prawne podstawy działania:
- Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2004 roku, Nr 171, poz. 1800 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 21 grudnia 2004 r. w sprawie regulaminu organizacji i działania stałych polubownych sądów konsumenckich przy Prezesie Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty (Dz. U. z 2004 roku, Nr 281, poz. 2794
Stały Polubowny Sąd Konsumencki
przy Prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej
ul. Kasprzaka 18/20,
01-211 Warszawa
Tel.: (22) 53 49 178
E-mail: sadpolubowny@uke.gov.pl
oprac. : Stowarzyszenie Konsumentów Polskich