Sprzedaż lawinowa a piramidy finansowe
2009-12-02 10:38
Przeczytaj także: Piramida finansowa SkyBiz.com oddaje pieniądze
Tymczasem sprzedaż lawinowa – po spełnieniu warunków określonych w Ustawie z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji – jest dozwolona i nie stanowi zagrożenia dla konsumentów czy też uczestników systemu.Osoby zamierzające brać udział w sprzedaży lawinowej lub organizujące sieć marketingu bezpośredniego powinny zapoznać się z ograniczeniami ustawowymi dla tej formy działalności, jak również z obowiązującą szczególną ochroną konsumentów w tym zakresie.
Formy sprzedaży lawinowej – co jest zabronione, a co dozwolone
System sprzedaży lawinowej polega na proponowaniu nabywania towarów lub usług z jednoczesnym składaniem nabywcom obietnicy uzyskania korzyści materialnych w zamian za nakłonienie kolejnych osób do dokonania takich samych transakcji, które to osoby uzyskałyby podobne korzyści materialne wskutek nakłonienia następnych osób do udziału w sieci (art. 17c Ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji).
Sprzedaż lawinowa jest dozwolona tylko wtedy, gdy spełnia szczegółowe wymogi określone w ust. 2 art. 17c Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji:
- Po pierwsze, produkty lub usługi są sprzedawane po cenie, która nie przekracza w znaczny sposób ich rzeczywistej wartości rynkowej;
- Po drugie, osoba rezygnująca z udziału w systemie sprzedaży lawinowej może odsprzedać organizatorowi systemu towar i materiały promocyjne zakupione w ciągu ostatnich 6 miesięcy za co najmniej 90% ceny, po której je nabyła.
Bezpieczeństwo konsumenta w systemie sprzedaży lawinowej
Organizator bądź uczestnik sprzedaży lawinowej może prowadzić działalność tylko w granicach wskazanych w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Dodatkowo, ponieważ system ten opiera się na oferowaniu towarów lub usług bezpośrednio klientowi, najczęściej np. w domu lub w miejscu jego pracy – podlega on przepisom o umowach zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa.
Zgodnie z Ustawą z dnia 2 marca 2000 roku o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny:
- Konsument, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie 10 dni od zawarcia umowy.
- Sprzedawca, zawierając z konsumentem umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, powinien przed jej zawarciem poinformować konsumenta na piśmie o prawie odstąpienia od umowy i wręczyć wzór oświadczenia o odstąpieniu. Zobowiązany jest także wręczyć konsumentowi pisemne potwierdzenie zawarcia umowy, stwierdzające jej datę i rodzaj oraz przedmiot świadczenia i cenę.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
UOKiK: 3,5 mln kary dla Comfort Med+ za łamanie praw konsumentów
-
UOKiK: 600 tys. zł kary dla Topmed Plus za nieuczciwe promocje
-
UOKiK ujawnia kolejne oszustwa na pokazach. Kary na ponad 1,4 mln zł
-
UOKiK ostrzega: piramidy finasowe
-
Centrum Medyczne św. Franciszka ukarane przez UOKiK. Ma zapłacić ponad 1 mln zł
-
UOKiK: 4 mln kary dla firmy Exito z Opalenicy
-
Seniorze, uważaj na sprzedaż poza lokalem
-
UOKiK wszczął postępowanie przeciwko NMedical
-
UOKiK przestrzega przed Centrum Medycznym św. Franciszka