eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckieBezpieczne zakupy w sieci

Bezpieczne zakupy w sieci

2009-12-02 09:51

Przeczytaj także: Zakupy przez Internet wg nowych zasad


Przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy musi poinformować konsumenta:
  • o czynnościach technicznych składających się na procedurę zawarcia umowy,
  • o tym, że jeśli konsument potwierdzi otrzymanie oferty, wiąże ona przedsiębiorcę w zakresie określonych w niej istotnych elementów umowy, jak jej przedmiot czy cena,
  • o zasadach i sposobach utrwalania, zabezpieczania i udostępniania przez przedsiębiorcę konsumentowi treści zawieranej umowy, a więc o tym, w jakiej formie konsument umowę otrzyma i w jaki sposób - już po zawarciu umowy - będzie miał do niej dostęp,
  • o metodach i środkach technicznych służących wykrywaniu i korygowaniu błędów we wprowadzanych danych, które jest obowiązany udostępnić drugiej stronie, a więc to tym w jaki sposób konsument może usunąć lub poprawić błędnie wprowadzone dane dotyczące transakcji w trakcie jej realizacji,
  • o językach, w których umowa może być zawarta,
  • o właściwych dla danego zawodu zasadach etyki zawodowej, które stosuje oraz o ich dostępności w postaci elektronicznej.
Informacje te nie muszą być doręczone konsumentowi pisemnie. Wystarczy zatem, gdy zamieszczono je w regulaminie sklepu znajdującym się na stronie internetowej, tak by kupujący mógł się z nimi zapoznać przed podjęciem ostatecznej decyzji o zakupie. Konsument powinien dla własnego bezpieczeństwa taki regulamin skopiować i zachować w pamięci własnego komputera lub wydrukować.

Wymienione wyżej obowiązki informacyjne nie dotyczą przypadków zawierania umów w rezultacie indywidualnej komunikacji za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Ponadto konsument powinien być poinformowany:
  • z kim zawiera umowę (imię i nazwisko lub nazwa przedsiębiorcy),
  • jaki jest adres (siedziba) przedsiębiorcy, organ, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numer, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany,
  • o istotnych warunkach umowy, w tym o całkowitej cenie lub wynagrodzeniu (łącznie z podatkami, cłem, itp.), zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia, kosztach oraz terminie i sposobie dostawy,
  • o prawie odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni od otrzymania towaru lub podpisania umowy o świadczenie usług,
  • o terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący,
  • o minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe,
  • o miejscu i sposobie składania reklamacji oraz prawie wypowiedzenia umowy.
Jeśli dojdzie do zawarcia umowy, te informacje muszą być przez przedsiębiorcę potwierdzone na piśmie.

Prawo konsumenta do odstąpienia od umowy

Konsumentowi, który zawiera z przedsiębiorcą umowę w Internecie, tj. umowę na odległość, przysługuje prawo odstąpienia od takiej umowy bez konieczności podawania przyczyn. Zasadniczo konsument może w ciągu dziesięciu dni od dnia otrzymania towaru odstąpić od zawartej przez Internet umowy. W przypadku umowy o świadczenie usług – konsument może odstąpić od niej w ciągu dziesięciu dni od jej zawarcia.

Termin ten będzie zachowany, jeżeli w ciągu 10 dni od otrzymania towaru konsument wyśle do przedsiębiorcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Oświadczenie należy wysłać listem poleconym na adres sprzedawcy. Dla jego skuteczności nie ma znaczenia, kiedy przedsiębiorca otrzymał to oświadczenie.

poprzednia  

1 2 3 ... 5

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: