Bezpieczne zakupy w sieci
2009-12-02 09:51
Przeczytaj także: Zakupy przez Internet wg nowych zasad
Przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy musi poinformować konsumenta:
- o czynnościach technicznych składających się na procedurę zawarcia umowy,
- o tym, że jeśli konsument potwierdzi otrzymanie oferty, wiąże ona przedsiębiorcę w zakresie określonych w niej istotnych elementów umowy, jak jej przedmiot czy cena,
- o zasadach i sposobach utrwalania, zabezpieczania i udostępniania przez przedsiębiorcę konsumentowi treści zawieranej umowy, a więc o tym, w jakiej formie konsument umowę otrzyma i w jaki sposób - już po zawarciu umowy - będzie miał do niej dostęp,
- o metodach i środkach technicznych służących wykrywaniu i korygowaniu błędów we wprowadzanych danych, które jest obowiązany udostępnić drugiej stronie, a więc to tym w jaki sposób konsument może usunąć lub poprawić błędnie wprowadzone dane dotyczące transakcji w trakcie jej realizacji,
- o językach, w których umowa może być zawarta,
- o właściwych dla danego zawodu zasadach etyki zawodowej, które stosuje oraz o ich dostępności w postaci elektronicznej.
Wymienione wyżej obowiązki informacyjne nie dotyczą przypadków zawierania umów w rezultacie indywidualnej komunikacji za pośrednictwem poczty elektronicznej.
Ponadto konsument powinien być poinformowany:
- z kim zawiera umowę (imię i nazwisko lub nazwa przedsiębiorcy),
- jaki jest adres (siedziba) przedsiębiorcy, organ, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numer, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany,
- o istotnych warunkach umowy, w tym o całkowitej cenie lub wynagrodzeniu (łącznie z podatkami, cłem, itp.), zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia, kosztach oraz terminie i sposobie dostawy,
- o prawie odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni od otrzymania towaru lub podpisania umowy o świadczenie usług,
- o terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący,
- o minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe,
- o miejscu i sposobie składania reklamacji oraz prawie wypowiedzenia umowy.
Prawo konsumenta do odstąpienia od umowy
Konsumentowi, który zawiera z przedsiębiorcą umowę w Internecie, tj. umowę na odległość, przysługuje prawo odstąpienia od takiej umowy bez konieczności podawania przyczyn. Zasadniczo konsument może w ciągu dziesięciu dni od dnia otrzymania towaru odstąpić od zawartej przez Internet umowy. W przypadku umowy o świadczenie usług – konsument może odstąpić od niej w ciągu dziesięciu dni od jej zawarcia.
Termin ten będzie zachowany, jeżeli w ciągu 10 dni od otrzymania towaru konsument wyśle do przedsiębiorcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Oświadczenie należy wysłać listem poleconym na adres sprzedawcy. Dla jego skuteczności nie ma znaczenia, kiedy przedsiębiorca otrzymał to oświadczenie.
oprac. : Stowarzyszenie Konsumentów Polskich