Senior w banku
2009-11-27 07:45
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Umowa z bankiem podlega negocjacjom
1. Z kim zawieramy umowę?
1.1. ZANIM ZAWRZEMY UMOWĘ
Niezależnie od tego, z jakim podmiotem z grupy instytucji finansowych zawieramy umowę, zawsze trzeba:
- PRZECZYTAĆ DOKŁADNIE CAŁĄ UMOWĘ WRAZ Z ZAŁĄCZNIKAMI.
- OCENIĆ, CZY UMOWA JEST SFORMUŁOWANA JEDNOZNACZNIE I W SPOSÓB DLA NAS ZROZUMIAŁY.
- SPRAWDZIĆ CZY OTRZYMALIŚMY WSZYSTKIE DOKUMENTY/ZAŁĄCZNIKI DO UMOWY, KTÓRYCH ODBIÓR KWITUJEMY – ZWŁASZCZA REGULAMIN I TARYFY.
1.2. BANKI
Instytucje finansowe to przede wszystkim banki. Jednak nie każda instytucja, która przechowuje pieniądze lub udziela pożyczki jest bankiem. Bank musi uzyskać zezwolenie na działalność i podlega nadzorowi ze strony państwa. To oznacza, że również umowy konsumentów z bankami mają pewne zabezpieczenie instytucji państwowych takich, jak Komisja Nadzoru Finansowego.
Prawie wszystkie banki są zrzeszone w Związku Banków Polskich (ZBP) i obok przepisów prawa muszą przestrzegać kodeksu etycznego, obowiązującego w ZBP, czyli Zasad Dobrej Praktyki Bankowej. Wśród wymienionych tam zasad, najważniejsze dla konsumentów są: rzetelność i uczciwość w kontaktach z klientami oraz wyczerpujące informowanie o produkcie – jego zaletach i ryzykach. Poza tym, każdy bank zrzeszony w ZBP, podlega decyzjom Arbitra Bankowego, co może okazać się pomocne w przypadku, gdy bank nie przestrzega umowy lub Zasad Dobrej Praktyki Bankowej bądź nie chce załatwić słusznej reklamacji konsumenta.
oprac. : Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
Przeczytaj także
-
Karta podarunkowa a prawa konsumenta
-
Kompendium wiedzy na wakacje 2016
-
Infolinia konsumencka - pierwsza pomoc w sporze ze sprzedawcą
-
Prawa konsumenta nie znikają na wyprzedażach
-
Zakupy online w krajach egzotycznych - 7 porad
-
Wakacje 2014: jak uniknąć problemów?
-
Wakacje 2014: co warto wiedzieć przed?
-
Bankowy rzecznik klienta
-
Ferie zimowe a prawa konsumentów