BHP w firmie: praca przy komputerze- podnóżek
2009-11-09 10:05
Przeczytaj także: BHP w firmie: pomieszczenia i stanowiska pracy
Pracy przy komputerze nie traktuje się na równi z pracą w warunkach szkodliwych dla zdrowia. Niezaprzeczalnie jednak jest ona uciążliwa. Dlatego też, każdy pracodawca, który zatrudnia pracowników przy obowiązkach związanych z obsługą komputera, musi pamiętać o obligacjach, jakie w związku z tym nakłada na niego ustawodawca.Szczególną wagę należy przyłożyć tu do rozporządzenia MPiPS z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.
Przepisy tegoż aktu (por. § 4) obligują pracodawcę do takiego organizowania stanowisk pracy z monitorami ekranowymi, które czyni zadość minimalnym wymaganiom bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii. Szczegółowe wytyczne w tym zakresie określa załącznik do niniejszego rozporządzenia.
Z załącznika natomiast jasno wynika, że na życzenie pracownika, a także wówczas, gdy wysokość krzesła uniemożliwia pracownikowi płaskie, spoczynkowe ustawienie stóp na podłodze, stanowisko pracy należy wyposażyć w podnóżek. Literalne brzmienie tej regulacji wskazuje, iż prośba podwładnego jest dla pracodawcy wiążąca. Szef, o którym wspomniano we wstępie, jest zatem w błędzie- wbrew temu, co utrzymuje, spoczywa na nim obowiązek zagwarantowania pracownikowi podnóżka.
Ustawodawca określa również szczegółowe wymagania dla podnóżka. Zgodnie z załącznikiem, powinien on posiadać kąt pochylenia w zakresie 0o÷15o, a jego wysokość powinna być dostosowana do potrzeb wynikających z cech antropometrycznych pracownika. Ponadto jego powierzchnia nie powinna być śliska, a sam podnóżek nie powinien przesuwać się po podłodze podczas używania.
Przy okazji poruszanego tu zagadnienia warto przypomnieć, że obowiązkiem pracodawcy jest przeprowadzanie na stanowiskach pracy, wyposażonych w monitory ekranowe, oceny warunków pracy w aspekcie (por. § 5 ust. rozporządzenia):
- organizacji stanowisk pracy, w tym rozmieszczenia elementów wyposażenia, w sposób zapewniający spełnienie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy,
- stanu elementów wyposażenia stanowisk pracy, zapewniającego bezpieczeństwo pracy, w tym ochronę przed porażeniem prądem elektrycznym,
- obciążenia narządu wzroku oraz układu mięśniowo-szkieletowego pracowników,
- obciążenia pracowników czynnikami fizycznymi, w tym szczególnie nieodpowiednim oświetleniem,
- obciążenia psychicznego pracowników, wynikającego ze sposobu organizacji pracy.
Ocenie tej podlegają w szczególności nowo tworzone stanowiska oraz stanowiska, na których przeprowadzane były zmiany w zakresie ich organizacji i wyposażenia. W oparciu o dokonaną ocenę pracodawca zobowiązany jest podejmować działania mające na celu usunięcie stwierdzonych zagrożeń i uciążliwości.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl