Naśladownictwo a nieuczciwa konkurencja
2009-10-27 02:23
Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji zawiera ogólną definicję czynu i konkretyzuje zachowania przedsiębiorcy, którym można przypisać cechy naśladownictwa. Konkurencja to podstawowy element funkcjonowania zdrowej wolnorynkowej gospodarki. W Polsce jednym z podstawowych aktów prawnych w tym zakresie jest ustawa z 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. z 2003 r. nr 153, poz. 1503; dalej ustawa). Zawiera ona ogólną definicję czynu nieuczciwej konkurencji, jak również konkretyzuje zachowania przedsiębiorcy, którym można przypisać cechy naśladownictwa.
Przeczytaj także: Unijne reguły konkurencji
CO TO JEST NIEUCZCIWA KONKURENCJAW art. 3 ust. 1 ustawy definiuje się pojęcie czynu nieuczciwej konkurencji. Za taki czyn uznaje się działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża ono albo narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Określone działanie, jako czyn nieuczciwej konkurencji, podlega więc sankcjom cywilno- lub prawnokarnym, jeżeli jest:
- podjęte w związku z działalnością gospodarczą
- sprzeczne z prawem lub z dobrymi obyczajami
- zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta
SZCZEGÓŁOWE UREGULOWANIA DOTYCZĄCE NAŚLADOWNICTWA
Artykuł 13 ustawy wymienia szczegółowe przesłanki, pozwalające uznać działania przedsiębiorcy za czyn nieuczciwej konkurencji w postaci naśladownictwa. W ust. 1 stanowi on, że czynem nieuczciwej konkurencji jest naśladowanie gotowego produktu, polegające na tym, że za pomocą technicznych środków reprodukcji jest kopiowana jego zewnętrzna postać, jeżeli może wprowadzić klientów w błąd co do tożsamości producenta lub produktu. Dalej przedstawiam krótki komentarz pozwalający na głębsze zrozumienie każdej z przesłanek wymienionych przez ustawodawcę.
"gotowy produkt"
Przez określenie to należy rozumieć produkt finalny, któremu nadano postać umożliwiającą wprowadzenie do obrotu. Cechy takie posiadają również części zamienne oferowane na rynku. Pogląd ten potwierdza wyrok Sądu Apelacyjnego w Lublinie z 27 maja 1999 roku, którego druga teza brzmi „W świetle art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji istotne jest to, żeby kopiowana zewnętrzna postać produktu nie mogła wprowadzić klientów w błąd co do tożsamości producenta lub produktu. Ta możliwość pojawia się tylko wówczas, gdy produkt staje się towarem, tj. trafia na rynek, jest wystawiony do sprzedaży nabywcom.”
Przeczytaj także:
Przewaga kontraktowa - od dziś nowe przepisy
Więcej na ten temat:
nieuczciwa konkurencja, prawo konkurencji, ochrona konkurencji, naruszenie konkurencj, naśladownictwo