eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckieZakupy online a odstąpienie od umowy

Zakupy online a odstąpienie od umowy

2009-10-06 09:17

Zakupy online a odstąpienie od umowy

Umowy zawierane na odległość - dane Infolinii Konsumenckiej SKP (styczeń - sierpień 2009 r.) © fot. mat. prasowe

Handel elektroniczny w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. Duży wybór towarów, szybkie i wygodne procedury składania zamówień oraz atrakcyjne ceny powodują, że polscy konsumenci coraz częściej dokonują zakupów za pośrednictwem Internetu. Coraz częściej też dzwonią na Infolinię Konsumencką SKP, sygnalizując problemy przy transakcjach dokonywanych online i prosząc o wyjaśnienie swoich wątpliwości - poinformowało Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.

Przeczytaj także: Umowa poza lokalem firmy: jak odstąpić?

SKP zauważa, iż jednym z najważniejszych uprawnień konsumentów zawierających umowy na odległość (robiących zakupy w Internecie, ale też zamawiających towary z katalogów wysyłkowych lub przez telefon) jest możliwość odstąpienia od umowy, bez podania przyczyny. Takie odstąpienie od umowy oznacza, że jest ona uznana za niezawartą: konsument zwraca towar do sklepu, w zamian otrzymując zwrot wpłaconych pieniędzy.

Wspomniane uprawnienie jest jednak ograniczone - skorzystać z niego możemy w określonych sytuacjach i pod określonymi warunkami. W szczególności prawo do odstąpienia od umowy przysługuje nam w sytuacji, gdy kupiliśmy towar w sklepie internetowym lub od firmy oferującej swoje towary na portalu aukcyjnym, za pośrednictwem opcji „Kup teraz” (czyli za ustaloną cenę). Prawo do odstąpienia od umowy nie przysługuje nam natomiast, jeżeli kupiliśmy towar na portalu aukcyjnym od osoby prywatnej lub na drodze licytacji.

Co do zasady (tzn. chyba, że strony nie umówią się inaczej), prawo do odstąpienia od umowy nie przysługuje w przypadku zakupu filmów, nagrań, gier komputerowych itp. zapisanych na płytach CD i DVD, po usunięciu przez konsumenta ich oryginalnego opakowania. Nie możemy również zwrócić do sklepu zakupionych gazet i czasopism, a także przedmiotów wykonanych na indywidualne zamówienie.

SKP wyjaśnia, iż odstąpienie od umowy polega na wysłaniu pisemnego oświadczenia do sprzedawcy. Przez pisemne oświadczenie należy rozumieć dokument podpisany własnoręcznie przez konsumenta. Nie jest więc pisemnym oświadczeniem wiadomość e-mailowa, chyba, że została opatrzona tzw. podpisem elektronicznym.

Oświadczenie o odstąpieniu od umowy należy wysłać do sprzedawcy (najlepiej listem poleconym, za potwierdzeniem odbioru) w ciągu 10 dni kalendarzowych od daty otrzymania przesyłki z towarem. Jeśli zatem przesyłka dotarła do nas 10 lipca, to oświadczenie od odstąpieniu od umowy musimy przesłać najpóźniej 20 lipca. Mamy także obowiązek zwrotu towaru do sprzedawcy – w terminie 14 dni kalendarzowych od daty jego otrzymania.

Przykłady

1) "Odstąpiłam od umowy zakupu telefonu w sklepie internetowym. Wysłałam odpowiednie pismo listem poleconym jeszcze w tym samym dniu, w którym otrzymałam przesyłkę z telefonem. Tymczasem sklep twierdzi, że otrzymał moje pismo dopiero po 11 dniach i w takim przypadku nie może uznać odstąpienia od umowy. Czy sklep ma rację?"

Eksperci z SKP: Nie. Liczy się tu data wysłania pisemnego oświadczenia przez konsumenta, a nie data jego odebrania przez sklep. Innymi słowy, jeśli wysłała Pani oświadczenie o odstąpieniu od umowy w ciągu 10 dni od daty otrzymania przesyłki, to oświadczenie to jest ważne, bez względu na to, kiedy Pani pismo faktycznie dotarło do sprzedawcy.

Podstawa prawna: ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z 2000 r., Nr 22, poz. 271, ze zm.) - artykuł 7, ustęp 1; artykuł 10, ustęp 1.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: