Zmiana etatu a informacja o warunkach zatrudnienia
2009-09-21 01:10
Przeczytaj także: Informacja o warunkach zatrudnienia obowiązkowa
Informacja zawsze koniecznaPrzekazanie pracownikowi informacji o warunkach zatrudnienia jest nieodzownym elementem nawiązania stosunku pracy. Przesądza o tym art. 29 § 3 K.p., w myśl którego pracodawca w ciągu 7 dni od zawarcia umowy o pracę musi przekazać podwładnemu informacje dotyczące:
- obowiązującej go dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,
- częstotliwości wypłat wynagrodzenia,
- wymiarze przysługującego mu urlopu wypoczynkowego,
- obowiązującej długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
- układu zbiorowego pracy, który go obejmuje.
Pracodawcy, którzy zatrudniają nieliczną załogę (mniej niż 20 osób) i w związku z tym nie mają obowiązku ustalania regulaminu pracy, muszą dodatkowo pamiętać o poinformowaniu zatrudnionego o porze nocnej, terminie i czasie wypłaty pensji oraz o przyjętym w firmie sposobie potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania ewentualnych absencji.
O zmianie trzeba informować
W przypadku, o którym mowa we wstępie, zmiana wysokości etatu pociągnęła za sobą zmianę norm czasu pracy oraz wymiaru urlopu wypoczynkowego. W takiej sytuacji pracodawca - stosownie do § 32 omawianego przepisu - zobowiązany jest przekazać zatrudnionemu nową informację o warunkach zatrudnienia.
O zmianie warunków zatrudnienia pracownik powinien dowiedzieć się niezwłocznie, jednak nie później niż w ciągu 1 miesiąca od wprowadzenia modyfikacji. Wyjątkiem jest tu sytuacja, w której rozwiązanie umowy o pracę miałoby nastąpić przed upływem tego terminu- wówczas nowa informacja o warunkach zatrudnienia musi trafić do rąk zatrudnionego nie później niż do dnia rozwiązania umowy.
Można wskazać tylko przepis
Ustawodawca zezwala, aby poinformowanie podwładnego o zmianie warunków zatrudnienia (z wyjątkiem objęcia układem zbiorowym pracy) następowało poprzez wskazanie odpowiednich przepisów prawa pracy. Warto podkreślić, że chodzi tu nie tylko o ogólnie obowiązujące przepisy, jak np. Kodeks pracy, ale również o regulacje układów zbiorowych pracy, regulaminów pracy, czy też regulaminów wynagradzania (por. art. 9 K.p.).
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl