Prawa podmiotów ubiegających się o dofinansowanie
2009-09-02 00:15
Przeczytaj także: Europejski Fundusz Społeczny - jak przygotować projekt?
Lista rezerwowa
Ciekawa sytuacja występuje w przypadku umieszczenia projektu na liście rezerwowej, która nie jest decyzją ani gwarancją uzyskania dofinansowania. W związku z powyższym, na podstawie art. 30 ust. 2 ustawy, wnioskodawcy przysługuje prawo wniesienia protestu, gdy jego zdaniem projekt nie został wyłoniony bezpośrednio do dofinansowania w wyniku przeprowadzenia oceny w sposób niewłaściwy. Choć w poprzednim okresie możliwe było wnoszenie protestu również w przypadku projektu, który znalazł się na liście rezerwowej (został oceniony pozytywnie oraz zakwalifikowany do wsparcia w terminie późniejszym, przy założeniu uwolnienia lub przesunięcia środków na realizację tych projektów) to obecnie podejście reprezentowane przez poszczególne instytucje w zakresie przysługujących w tym przypadku wnioskodawcy środków odwoławczych może doprowadzić do zróżnicowanego podejścia do możliwości i warunków wniesienia protestu. Jak wynika ze Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (projekt procedury odwoławczej), protest może wnieść każdy wnioskodawca, którego projekt został negatywnie oceniony.
Uprawnienie wnioskodawcy w tym zakresie powstaje z dniem otrzymania przez niego pisemnej informacji o wyniku oceny jego projektu. Może zatem wystąpić sytuacja, w której projekt zostanie oceniony pozytywnie, lecz nie uzyska dofinansowania i zgodnie z proponowanymi zapisami procedury odwoławczej dla PO IG nie będą mu przysługiwały środki odwoławcze. Tak właśnie może stać się w przypadku projektów, które zostały pozytywnie ocenione, jednak nie otrzymały dofinansowania. Mowa o wnioskach, które przekroczyły próg w ocenie merytorycznej punktowej, a nie otrzymały wystarczającej liczby punktów, aby otrzymać dofinansowanie, w tym również projekty z list rezerwowych.
W procedurze odwoławczej możliwe jest także pozostawienie środka odwoławczego bez rozpatrzenia, w sytuacji gdy:
a) mimo pouczenia środek odwoławczy został wniesiony do instytucji, która nie jest właściwa do jego rozpatrzenia,
b) został wniesiony po upływie terminu,
c) został wniesiony przez nieuprawniony podmiot,
d) nie został oparty o kryteria wyboru projektów, zatwierdzone przez Komitet Monitorujący,
e) został wniesiony od wyników ponownej oceny przeprowadzonej w efekcie pozytywnego rozstrzygnięcia protestu albo odwołania,
f) został wniesiony bez zachowania formy pisemnej,
g) w przypadku wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy - został wniesiony bez uprzedniego wniesienia protestu.
Teraz także sąd...
Dotychczas dwustopniowej procedurze odwoławczej (procedurze przesądowej) towarzyszyło wyłączenie kognicji sądów administracyjnych oraz wyłączenie zastosowania kodeksu postępowania administracyjnego oraz przepisów dotyczących postępowania sądowo - administracyjnego do postępowania w zakresie ubiegania się o dofinansowanie oraz udzielania dofinansowania. Wyłączenie to stanowiło analogię do linii orzecznictwa sądów administracyjnych na gruncie przepisów ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju, wskazujących na brak w tym zakresie kognicji sądów administracyjnych.
Przeczytaj także:
ZPORR 2004-2006: rozliczenie dotacji to nie koniec
oprac. : Anna Stańczyk / Fundusze Europejskie