Obowiązki pracodawcy a wizerunek pracownika
2009-07-31 14:19
Przeczytaj także: Ochrona danych pracownika a egzekucja komornicza
…ale nie zawsze zobaczą twarz
Fotografię pracownika szef pozyskuje przeważnie już na etapie rekrutacji. Nie jest to jednak równoznaczne z uzyskaniem nieograniczonej możliwości jej wykorzystywania. Po pierwsze wizerunek jest dobrem chronionym na mocy przepisów K.c., po drugie- stosownie do art. 81 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. Nr 24, poz. 83 ze zm.)- jego rozpowszechnianie co do zasady wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej. Generalnie zatem pracownik ma prawo zadecydować, czy życzy sobie, aby jego zdjęcie ukazało się na stronie internetowej czy też w materiałach promujących zakład pracy.
Wprawdzie żadna z regulacji prawnych nie wymaga, aby zgoda pracownika dotycząca wykorzystania jego warunku zawarta była na piśmie, ale dla celów dowodowych forma pisemna wydaje się tu być stosowniejsza. Ponadto oświadczenie woli o rozpowszechnieniu fotografii powinno dotyczyć sprecyzowanych warunków jej publikacji (miejsca, czasu, komentarza, zestawienia z innymi wizerunkami).
Warto przy tym zwrócić uwagę, że opublikowanie wizerunku pracownika nie w każdej sytuacji wymaga zgody zainteresowanego. Przede wszystkim, w braku wyraźnego zastrzeżenia, zezwolenie nie jest wymagane, jeżeli osoba przedstawiona na fotografii otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie. Pozwolenia nie wymaga również rozpowszechnienie wizerunku:
-
osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z pełnieniem
przez nią funkcji publicznych, w szczególności politycznych, społecznych,
zawodowych, -
osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz,
publiczna impreza.
Pracownik nie może więc oponować, jeśli szef opublikował np. zdjęcie ze zorganizowanej w firmie konferencji, na którym uwiecznione zostały wizerunki wielu jej uczestników. W takim przypadku uznaje się bowiem, że zamierzeniem fotografa było przedstawienie zdarzenia, a nie osób, które brały w nim udział- wizerunek pracownika nie ma tu charakteru kluczowego i może być zastąpiony zdjęciem kogoś innego.
Podobnie nie powinna wyrażać sprzeciwu osoba publiczna, której zdjęcie zakład pracy wykorzystał w celach promocyjnych, przy czym należy tu podkreślić, że opublikowana bez zgody zainteresowanego fotografia musi przedstawiać jego wizerunek publiczny (związany z pełnioną funkcją). W przeciwnym razie (np. rozpowszechnianie zdjęć prywatnych), publikacja zdjęć musi być poprzedzona uzyskaniem zgody osoby, którą te zdjęcia przedstawiają.
Jeżeli więc pracownik, o którym wspomniano we wstępie:
- nie pobrał wynagrodzenia za opublikowanie swojego wizerunku lub
- nie jest osobą publiczną lub
- nie jest jedynie szczegółem upublicznionej fotografii,
to przed umieszczeniem jego zdjęcia w internecie lub folderze reklamowym szef zobowiązany jest uzyskać zgodę na publikację wizerunku.
![Dokumenty aplikacyjne: ochrona danych już na etapie rekrutacji [© nito - Fotolia.com] Dokumenty aplikacyjne: ochrona danych już na etapie rekrutacji](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/ochrona-danych-osobowych/Dokumenty-aplikacyjne-ochrona-danych-juz-na-etapie-rekrutacji-161114-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl