eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo pracyObowiązki pracodawcy a wizerunek pracownika

Obowiązki pracodawcy a wizerunek pracownika

2009-07-31 14:19

Przeczytaj także: Ochrona danych pracownika a egzekucja komornicza


…ale nie zawsze zobaczą twarz

Fotografię pracownika szef pozyskuje przeważnie już na etapie rekrutacji. Nie jest to jednak równoznaczne z uzyskaniem nieograniczonej możliwości jej wykorzystywania. Po pierwsze wizerunek jest dobrem chronionym na mocy przepisów K.c., po drugie- stosownie do art. 81 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. Nr 24, poz. 83 ze zm.)- jego rozpowszechnianie co do zasady wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej. Generalnie zatem pracownik ma prawo zadecydować, czy życzy sobie, aby jego zdjęcie ukazało się na stronie internetowej czy też w materiałach promujących zakład pracy.

Wprawdzie żadna z regulacji prawnych nie wymaga, aby zgoda pracownika dotycząca wykorzystania jego warunku zawarta była na piśmie, ale dla celów dowodowych forma pisemna wydaje się tu być stosowniejsza. Ponadto oświadczenie woli o rozpowszechnieniu fotografii powinno dotyczyć sprecyzowanych warunków jej publikacji (miejsca, czasu, komentarza, zestawienia z innymi wizerunkami).

Warto przy tym zwrócić uwagę, że opublikowanie wizerunku pracownika nie w każdej sytuacji wymaga zgody zainteresowanego. Przede wszystkim, w braku wyraźnego zastrzeżenia, zezwolenie nie jest wymagane, jeżeli osoba przedstawiona na fotografii otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie. Pozwolenia nie wymaga również rozpowszechnienie wizerunku:
  • osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z pełnieniem
    przez nią funkcji publicznych, w szczególności politycznych, społecznych,
    zawodowych,
  • osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz,
    publiczna impreza.

Pracownik nie może więc oponować, jeśli szef opublikował np. zdjęcie ze zorganizowanej w firmie konferencji, na którym uwiecznione zostały wizerunki wielu jej uczestników. W takim przypadku uznaje się bowiem, że zamierzeniem fotografa było przedstawienie zdarzenia, a nie osób, które brały w nim udział- wizerunek pracownika nie ma tu charakteru kluczowego i może być zastąpiony zdjęciem kogoś innego.

Podobnie nie powinna wyrażać sprzeciwu osoba publiczna, której zdjęcie zakład pracy wykorzystał w celach promocyjnych, przy czym należy tu podkreślić, że opublikowana bez zgody zainteresowanego fotografia musi przedstawiać jego wizerunek publiczny (związany z pełnioną funkcją). W przeciwnym razie (np. rozpowszechnianie zdjęć prywatnych), publikacja zdjęć musi być poprzedzona uzyskaniem zgody osoby, którą te zdjęcia przedstawiają.

Jeżeli więc pracownik, o którym wspomniano we wstępie:
  • nie pobrał wynagrodzenia za opublikowanie swojego wizerunku lub
  • nie jest osobą publiczną lub
  • nie jest jedynie szczegółem upublicznionej fotografii,

to przed umieszczeniem jego zdjęcia w internecie lub folderze reklamowym szef zobowiązany jest uzyskać zgodę na publikację wizerunku.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: