Pracownik tymczasowy a powierzenie innej pracy
2009-07-27 13:49
Przeczytaj także: Agencja pracy tymczasowej: regulamin musi być
Możliwość powierzenia pracownikowi innej pracy niż umówiona wynika z postanowień wspomnianego we wstępie art. 42 § 4 K.p. Zgodnie z tym przepisem pracodawca, w razie wystąpienia jego uzasadnionych potrzeb, ma prawo "przesunąć" zatrudnionego do innej pracy na okres nieprzekraczający trzech miesięcy, jeżeli nie powoduje to obniżenia wynagrodzenia i odpowiada kwalifikacjom pracownika. Co niezwykle istotne, tego rodzaju zmiana nie wymaga wręczenia podwładnemu wypowiedzenia zmieniającego.Wydawałoby się zatem, że po spełnieniu ustawowo narzuconych warunków nie ma przeciwwskazań, aby powierzyć pracownikowi tymczasowemu inną pracę niż było to wcześniej umówione. A jednak okazuje się, że nic bardziej błędnego. Dlaczego?
Otóż, nie należy zapominać, że zasady, którymi rządzi się praca podwładnych zatrudnionych poprzez agencję pracy tymczasowej, regulowane są poprzez przepisy ustawy z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Tam natomiast znaleźć można regulację, która wyraźnie stanowi, że pracodawca użytkownik nie ma prawa stosować do pracownika tymczasowego przepisu art. 42 § 4 K.p. ani też powierzać mu wykonywania pracy na rzecz i pod kierownictwem innego podmiotu (art. 14 ust. 2 pkt 3 ustawy).
Przepis ten nie pozostawia zatem żadnych wątpliwości. Wydaje się jednak, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby strony (pracodawca użytkownik oraz agencja pracy tymczasowej) porozumiały się w tej kwestii. Szef musi się jednak liczyć, że odmowa agencji całkowicie pozbawia go możliwości powierzenia pracownikowi tymczasowemu innej pracy.
Jeżeli w związku z ewentualną odmową agencji pracodawca użytkownik nie widzi już potrzeby dalszego zatrudniania pracownika na dotychczasowym stanowisku, przysługuje mu prawo do zrezygnowania z tymczasowego podwładnego.
Pozwala na to art. 18 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym szef noszący się z zamiarem rezygnacji z wykonywania pracy przez pracownika tymczasowego przed upływem uzgodnionego okresu, pisemnie zawiadamia agencję pracy o przewidywanym terminie zakończenia jego pracy. Warto dodać, iż ustawodawca zaleca, aby zawiadomienie w tej sprawie - w miarę możliwości - dotarło do agencji z wyprzedzeniem uwzględniającym obowiązujący strony umowy o pracę okres wypowiedzenia tej umowy.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl