Służba cywilna - nowe przepisy
2009-05-07 11:25
Przeczytaj także: Nowe zasady wynagradzania w służbie cywilnej
Szef Służby Cywilnej
Dotychczas nadzór nad służbą cywilną w zakresie zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i politycznie neutralnego wykonywania zadań państwa sprawował Prezes Rady Ministrów, a zadania z zakresu służby cywilnej realizował z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Obecnie centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach służby cywilnej jest Szef Służby Cywilnej, podlegający bezpośrednio Prezesowi Rady Ministrów. Szefa Służby Cywilnej powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów spośród urzędników służby cywilnej, po zasięgnięciu opinii Rady Służby Cywilnej. Może nim zostać osoba, która:
- Jest obywatelem polskim.
- Korzysta z pełni praw publicznych.
- Nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe.
- Posiada tytuł zawodowy magistra lub równorzędny.
- Zna co najmniej jeden język obcy spośród języków roboczych Unii Europejskiej.
- Cieszy się nieposzlakowaną opinią.
- Nie była karana zakazem zajmowania stanowisk kierowniczych w urzędach organów władzy publicznej lub pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi.
- Posiada co najmniej pięcioletnie doświadczenie na stanowisku kierowniczym w administracji rządowej lub co najmniej siedmioletnie doświadczenie na stanowisku kierowniczym w jednostkach sektora finansów publicznych.
- Nie jest i w okresie ostatnich 5 lat nie była członkiem partii politycznej.
Rada Służby Cywilnej
Nowością jest również powołanie 15 osobowej Rady Służby Cywilnej jako organu opiniodawczo-doradczego. Członków Rady powołuje Prezes Rady Ministrów.
Obcokrajowcy w służbie cywilnej
Do tej pory w służbie cywilnej mogły być zatrudnione tylko osoby posiadające obywatelstwo polskie. Nowa regulacja przewiduje w tym zakresie wyjątki dopuszczające zatrudnianie obcokrajowców na stanowiskach, na których wykonywana praca nie polega na bezpośrednim lub pośrednim udziale w wykonywaniu władzy publicznej i funkcji mających na celu ochronę generalnych interesów państwa. Stanowiska te wskazuje za zgodą Szefa Służby Cywilnej dyrektor generalny urzędu. Przy czym o stanowiska te mogą ubiegać się jedynie obywatele Unii Europejskiej oraz obywatele innych państw, którym na podstawie umów międzynarodowych lub przepisów prawa wspólnotowego przysługuje prawo podjęcia zatrudnienia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Warunkiem zatrudnienia na takim stanowisku obcokrajowca jest znajomość języka polskiego potwierdzona odpowiednim dokumentem.
Dodatkowy urlop wypoczynkowy
Nowością jest również dodatkowy urlop wypoczynkowy przysługujący urzędnikom służby cywilnej po 5 latach pracy w służbie cywilnej. Początkowo urlop przysługuje w wymiarze 1 dnia i wzrasta corocznie o kolejny dzień, maksymalnie do 12 dni w roku. Do stażu pracy, od którego zależy wymiar dodatkowego urlopu zalicza się również staż w administracji publicznej.
oprac. : KadryOnline