Służba cywilna - nowe przepisy
2009-05-07 11:25
Przeczytaj także: Nowe zasady wynagradzania w służbie cywilnej
Państwowy Zasób Kadrowy i wyższe stanowiska w służbie cywilnejJedną z najważniejszych zmian wprowadzonych nową regulacją jest uchylenie z dniem 24 marca 2009r ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o Państwowym Zasobie Kadrowym i wysokich stanowiskach państwowych. Dotychczas w skład korpusu służby cywilnej wchodziły osoby zatrudnione na urzędniczych stanowiskach średniego szczebla zarządzania, koordynujących, samodzielnych, specjalistycznych i wspomagających (art. 2 dotychczas obowiązującej ustawy o służbie cywilnej). Natomiast nie należały do niego osoby zajmujące wyższe stanowiska urzędnicze.
Od 24 marca korpus służby cywilnej tworzą osoby zatrudnione na wszystkich stanowiskach urzędniczych (art. 2 nowej ustawy). Nowa ustawa wydziela wyższe stanowiska urzędnicze w służbie cywilnej, m.in. dyrektorów generalnych urzędów, dyrektorów departamentów i komórek organizacyjnych i ich zastępców, oraz określa warunki, jakie muszą spełnić kandydaci na te posady, a także formułuje zasady otwartego i konkurencyjnego naboru na te stanowiska.
Do grupy wyższych stanowisk w służbie cywilnej zalicza się stanowiska:
- Dyrektora generalnego urzędu.
- Kierującego departamentem lub komórką równorzędną w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, urzędzie ministra, urzędzie obsługującym przewodniczącego komitetu wchodzącego w skład Rady Ministrów, urzędzie centralnego organu administracji rządowej oraz kierującego wydziałem lub komórką równorzędną w urzędzie wojewódzkim, a także zastępcy tych osób.
- Wojewódzkiego lekarza weterynarii i jego zastępcy.
- Kierującego komórką organizacyjną w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych oraz w Biurze Nasiennictwa Leśnego, a także zastępcy tych osób.
Kandydat na wyższe stanowisko w służbie cywilnej powinien:
- Posiadać tytuł zawodowy magistra lub równorzędny.
- Być nie karany zakazem zajmowania stanowisk kierowniczych w urzędach organów władzy publicznej lub pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi.
- Posiadać kompetencje kierownicze.
- Posiadać co najmniej sześcioletni staż pracy, w tym co najmniej trzyletni staż pracy na stanowisku kierowniczym w jednostkach sektora finansów publicznych - w przypadku ubiegania się o stanowisko dyrektora generalnego urzędu.
- Posiadać co najmniej trzyletni staż pracy, w tym co najmniej roczny na stanowisku kierowniczym lub dwuletni na stanowisku samodzielnym, w jednostkach sektora finansów publicznych - w przypadku ubiegania się o stanowisko kierującego departamentem lub komórką oraz stanowisko zastępcy.
- Spełniać wymagania określone w opisie stanowiska pracy oraz w przepisach odrębnych.
oprac. : KadryOnline