Obowiązki pracodawcy wobec PIP a Kodeks pracy
2009-03-09 13:55
Przeczytaj także: Kodeks pracy i PIP: będą zmiany?
Rozpoczęcie działalności lub zmiana danychObowiązek informacyjny wobec PIP pojawia się już w chwili rozpoczęcia działalności. Właściwy okręgowy inspektor pracy musi bowiem otrzymać od pracodawcy, który rozpoczyna działalność, pisemne zawiadomienie o jej miejscu, rodzaju i zakresie (por. art. 209 § 1 K.p.). Informacja ta winna trafić do PIP w ciągu 30 dni, przy czym warto zaznaczyć, że termin ten zaczyna swój bieg nie w momencie faktycznego rozpoczęcia działalności, a z chwilą zatrudnienia pierwszego pracownika. Powinność ta nie obciąża zatem osób, które nie zatrudniają personelu.
Każda modyfikacja w zakresie wyżej wymienionych danych (miejsce, rodzaj, zakres działalności) również wymaga przekazania stosownej informacji do PIP, zwłaszcza jeżeli chodzi tu o zmianę technologii lub profilu produkcji, która może zwiększać ryzyko zagrożenia zdrowia załogi (por. art. 209 § 2 K.p.).
Realizacja powyższych obowiązków nie wymaga żadnej szczególnej formy (np. specjalnego druku czy formularza). Wystarczająca jest zatem każda forma pisemna.
Wykonywanie nakazów
Zgodnie z art. 207 § 2 K.p., pracodawca zobligowany jest stosować się do nakazów, wystąpień, decyzji oraz zarządzeń organów sprawujących nadzór nad warunkami pracy. Głównym organem kontroli w tym zakresie jest właśnie PIP. Należy przy tym pamiętać, że inne obowiązki szefa dotyczące wykonania poleceń inspektorów pracy określa ustawa z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. Nr 89, poz. 589).
Zawiadomienie o wydłużeniu okresu rozliczeniowego
PIP powinna zostać również zawiadomiona o zamiarze stosowania w zakładzie pracy wydłużonych okresów rozliczeniowych (art. 129 § 2 i art. 135 § 2-3 K.p.). Konieczność ta występuje jednak tylko w dwóch przypadkach:
- gdy na terenie firmy nie działa zakładowa organizacja związkowa,
- gdy działająca zakładowa organizacja związkowa nie wyraża zgody na ustalenie lub zmianę systemów i rozkładów czasu pracy oraz okresów rozliczeniowych czasu pracy.
Wypadek przy pracy
Obowiązek względem inspekcji pracy powstaje także w przypadku gdy na terenie firmy dochodzi do nieszczęśliwego zdarzenia. Stosownie bowiem do art. 234 § 2 K.p., pracodawca zobowiązany jest do niezwłocznego zawiadomienia właściwego okręgowego inspektora pracy o śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku przy pracy oraz każdym innym wypadku mającym związek z pracą, który wywołał wspomniane skutki, jeżeli może być uznany za wypadek przy pracy.
Warto tu przypomnieć, że wypadek śmiertelny to wypadek, w wyniku którego w okresie 6 miesięcy od zdarzenia nastąpiła śmierć poszkodowanego. Pod pojęciem ciężkiego wypadku kryje się wydarzenie, którego następstwem jest ciężkie uszkodzenie ciała, a więc np:
- utrata wzroku, słuchu, mowy, zdolności rozrodczej,
- uszkodzenie ciała albo rozstrój zdrowia, naruszające podstawowe funkcje organizmu,
- choroba nieuleczalna lub zagrażająca życiu,
- trwała choroba psychiczna,
- całkowita lub częściowa niezdolność do pracy w zawodzie.
Natomiast za zbiorowy wypadek przy pracy uważa się wypadek, któremu w wyniku tego
samego zdarzenia uległo co najmniej dwóch pracowników (por. art. 3 ust. 4-6 ustawy
z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i
chorób zawodowych, Dz. U. nr 199, poz. 1673 ze zm.).
![PIP: dobry plan działań wg KPP [© Syda Productions - Fotolia.com] PIP: dobry plan działań wg KPP](https://s3.egospodarka.pl/grafika/PIP/PIP-dobry-plan-dzialan-wg-KPP-d8i3B3.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl