Pracownik tymczasowy a bhp w firmie
2009-02-27 14:10
Przeczytaj także: Praca tymczasowa w rolnictwie - kto odpowiada za bezpieczeństwo pracowników?
Pracodawca, który decyduje się na zatrudnienie osób do prac dorywczych i sezonowych, powinien dbać o bezpieczeństwo i higienę ich pracy w takim samym stopniu, jak ma to miejsce w przypadku stałej załogi. Wprawdzie ustawa z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (dalej: „ustawa”) dotyka spraw bhp w sposób bardzo ogólny, to nie należy jednak zapominać, że wszelkie kwestie w niej nieuregulowane podlegają rozstrzygnięciom przepisów prawa pracy (por. art. 5 ustawy).Na początek warto przypomnieć, że specyfika pracy tymczasowej polega na występowaniu trzech stron stosunku zatrudnienia:
- agencji pracy tymczasowej (instytucji, która rekrutuje i zatrudnia pracownika tymczasowego świadczącego pracę na rzecz pracodawcy użytkownika),
- pracodawcy użytkownika,
- pracownika tymczasowego.
Pracodawcą w klasycznym tego słowa znaczeniu jest de facto agencja. Między pracownikiem tymczasowym a pracodawcą użytkownikiem nie dochodzi więc do nawiązania stosunku pracy, co rzecz jasna nie zdejmuje z tego ostatniego obowiązku zapewnienia higienicznych i bezpiecznych warunków wykonywania pracy tymczasowej.
Bezpieczeństwo i higiena pracy według ustawy
Przyjrzyjmy się najpierw, jak kwestie bhp ujmuje ustawa. Przede wszystkim pracodawca zobligowany jest do pisemnego poinformowania agencji o warunkach wykonywania pracy tymczasowej w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa i higieny pracy (art. 9 ust. 2 pkt 2 ustawy). W art. 9 ust. 2a ustawodawca zawarł natomiast katalog podstawowych powinności szefa. Należą do nich:
- dostarczenie pracownikowi tymczasowemu odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej,
- zapewnienie napojów i posiłków profilaktycznych,
- przeprowadzenie szkolenia w zakresie bhp (termin i sposób szkolenia ustala się w oparciu o stosowne przepisy K.p.),
- ustalenie okoliczności i przyczyny wypadku przy pracy,
- przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego oraz informowanie o tym ryzyku.
Warto podkreślić, że termin „podstawowe powinności” został tu użyty nieprzypadkowo. Jeszcze przed podpisaniem umowy między agencją a pracownikiem tymczasowym, pracodawca wraz z agencją powinni bowiem dokonać na piśmie ustaleń odnośnie zakresu, w którym pracodawca użytkownik przejmie- inne niż w/w- obowiązki dotyczące bhp (art. 9 ust. 3 pkt 2 ustawy).
![Wypadki podczas pracy zdalnej - jakie zdarzenia nie będą uznawane? Wypadki podczas pracy zdalnej - jakie zdarzenia nie będą uznawane?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/wypadki-przy-pracy/Wypadki-podczas-pracy-zdalnej-jakie-zdarzenia-nie-beda-uznawane-252793-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl