Czas pracy a przerwy na palenie papierosów
2009-01-12 13:55
Rozpatrzmy następujący przypadek: zatrudniamy 15 pracowników, w tym 10 na stanowiskach robotniczych, którzy często nawet 10 razy dziennie palą papierosy. Jak traktować przerwy "na papierosa" w czasie pracy? Czy są regulacje dotyczące miejsca, czasu i częstotliwości, w którym pracownicy mogą palić? Czy wolno im opuszczać stanowiska pracy?
Przeczytaj także: Palenie papierosów a ubezpieczenie
Żadne przepisy nie upoważniają pracownika do opuszczania stanowiska i palenia tytoniu w czasie pracy. Pracownik może jedynie wykorzystywać na ten cel przysługujące mu ze względu na wykonywaną pracę przerwy. Przepisy nie przewidują oddzielnych przerw na palenie.Z zasady czas pracy pracownika zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy wynosi 8 godzin na dobę i 40 godzin przeciętnie w tygodniu.
Pracodawca może wydłużyć dobowy wymiar czasu pracy bądź wprowadzić przerwy niewliczane do czasu pracy tylko wtedy, gdy dopuszczają to powszechnie obowiązujące przepisy prawa pracy.
Żaden przepis prawa nie przewiduje specjalnej przerwy lub kilku przerw w pracy na czas palenia tytoniu. Pracownicy mogą natomiast w tym celu wykorzystać przysługujące im przerwy w czasie pracy. Dotyczy to przede wszystkim 15-minutowej przerwy - tzw. śniadaniowej - dla pracowników, których czas pracy wynosi co najmniej 6 godzin oraz 5-minutowej przerwy po każdej godzinie pracy przy obsłudze monitora ekranowego.
Do wspomnianej przerwy 5-minutowej mają prawo pracownicy użytkujący w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy.
Ponadto pracownicy mogą palić w trakcie tzw. przerwy lunchowej (w wymiarze do 60 minut) - jeżeli w ich zakładzie pracy taka została wprowadzona.
Pracodawcy wolno domagać się od palących pracowników niewykorzystywania czasu pracy na palenie. Nie może on natomiast przesądzić o wydłużeniu ich czasu pracy ze względu na dużą ilość przerw. Może jedynie określić w regulaminie pracy godziny rozpoczynania bądź ogólnie zasady korzystania z obowiązkowych przerw.
W celu zniwelowania problemu częstych przerw w czasie pracy wykorzystywanych na palenie papierosów pracodawca może zastosować pewne rozwiązania, np.:
- wprowadzić specjalny dodatek motywacyjny dla pracowników deklarujących niepalenie tytoniu w miejscu i czasie pracy,
- wprowadzić kary porządkowe i ograniczanie premii za naruszanie zakazu palenia tytoniu w czasie pracy.
- art. 129 § 1, art. 134, art. 142 Kodeksu pracy,
- § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. z 1998 r. nr 148, poz. 973).
www.KadryOnline.pl - Serwis specjalistów ds. personalnych. Praktyczne wskazówki dotyczące prawa pracy, najświeższe interpretacje przepisów, informacje o zmianach prawnych, bezpłatne biuletyny e-mailowe.
Przeczytaj także:
Palenie w miejscu pracy: co może zrobić pracodawca?
oprac. : KadryOnline
Więcej na ten temat:
palenie w pracy, palenie tytoniu, palenie, palenie w miejscu pracy, przerwy w pracy, palenie papierosów w miejscu pracy