Choroba pracownika a świadczenie pracy
2009-01-08 13:57
Przeczytaj także: Choroba zawodowa a obowiązki pracodawcy
Rozpatrzmy następującą sytuację: kierownik linii produkcyjnej zauważył, że jeden z pracowników (operator ciężkich maszyn, pracujący w ruchu ciągłym) od kilku dni sprawia wrażenie chorego- ma duszności, wolniej niż zwykle wykonuje swoje obowiązki, musi częściej odpoczywać. Podwładny, zapytany o stan zdrowia, twierdził, że wszystko jest w porządku. Jego zachowanie było jednak niepokojące, zwłaszcza że osłabienie organizmu mogło źle wpływać na jego koncentrację, a w efekcie doprowadzić do wypadku przy pracy. Co powinien zrobić w takim przypadku jego przełożony?Odpowiednia reakcja pracodawcy jest tu bezwzględnie wskazana. Ochrona życia i zdrowia pracowników należy bowiem do podstawowych obowiązków szefa, o którym mówią liczne przepisy prawa pracy. I tak np., pracodawca jest zobowiązany do:
- zapewnienia pracownikowi bezpiecznych i higienicznych warunków pracy (por. art. 15 K.p.),
- zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz prowadzenia systematycznego szkolenia pracowników w zakresie bhp (por. art. 94 pkt 4 K.p.),
-
chronienia zdrowia i życia pracowników poprzez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki, a w szczególności:
- organizowania pracy w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy,
- zapewnienia przestrzegania w zakładzie pracy przepisów oraz zasad bhp, wydawania poleceń usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolowania wykonania tych poleceń,
- zapewnienia wykonania nakazów, wystąpień, decyzji i zarządzeń wydawanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy,
- zapewnienia wykonania zaleceń społecznego inspektora pracy (por. art. 207 § 2 K.p.).
Należy przy tym wspomnieć, że zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy leży w gestii nie tylko szefa, ale i osoby kierującej zakładem pracy (por. art. 212 K.p.).
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl